F1-baas Stefano Domenicali: “We overwegen een belangrijke F1-wijziging vanaf 2030”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

In de Formule 1 denkt men soms jaren vooruit. Dat is nodig omdat nieuwe technische reglementen en wijzigingen de nodige tijd vragen om deze dan te ontwikkelen en om ze te realiseren. Vaak zie je dan ook grote verschillen tussen de teams als we een nieuw technisch tijdperk ingaan. F1-baas Stefano Domenicali denkt al na over wat er in 2030 mogelijk zou kunnen zijn. 

Vanaf 2026 zal er een nieuw technisch reglement in voege treden met wijzigingen aan de motor die nog meer naar de hybride kant zullen evolueren. Stefano Domenicali zegt dat hij open staat voor het verder evolueren van de F1-motoren om dan mogelijk de hybride-elementen te verwijderen maar wel pas in 2030.

Het mindere geluid van de 1,6 liter V6 turbohybride motoren is al lang een groot gemis bij zowel de fans als de rijders zelf sinds ze vanaf het seizoen 2014 de 2,4 liter V8-motoren vervingen. Racen draait bij velen toch nog altijd rond het nodige ‘brute’ geweld en het geluid maakte vroeger ook een enorme indruk op de fans als de wagens voorbij reden.

In 2026 zullen de motoren een nieuwe grote verandering ondergaan met verbeterde elektrische systemen en waarbij we afscheid nemen van het ingewikkelde MGU-H systeem. Ook verschijnen dan Audi en Ford op het toneel als nieuwe motorpartners in de F1, Audi gaat het zelfs als volledig zelfstandig team doen na de overname van Sauber.

“Zodra de reglementen voor 2026 zijn vastgelegd in de komende weken, zullen we gaan nadenken over wat de volgende stappen kunnen worden, zoals voor de 2030-motor”, aldus Domenicali tegen Motorsport.com.

“Als het mogelijk is om met duurzame brandstoffen te werken tegen die tijd zullen we evalueren of we nog moeten doorgaan met de huidige en toekomstige hybride-motoren. We moeten dan opnieuw kijken wat de beste oplossing is en welke beschikbaar zijn.”

Ook een huidig probleem is het gewicht van de wagens dat momenteel op minimum 798 kilogram staat. Bij het behouden van de hybride-motoren is Domenicali van mening dat een gewichtstoename onvermijdelijk is.

“Alle rijders willen graag lichtere auto’s omdat ze wendbaarder zijn, de rijder kan er dan meer zijn stempel op drukken tijdens het racen, persoonlijk zou ik ook graag zoals velen het geluid terug naar omhoog tillen. Op dit laatste front proberen we nu al het aantal decibels te verhogen.”

De hoop naar het geluid van weleer is dus nog steeds levend.

Geschreven door Vincent Bogaerts