“F1-motoren vanaf 2026 met 100% duurzame brandstof en grotere focus op het elektrische aspect”

Daimler Media
Daimler Media

De volgende generatie motoren in de Formule 1 zullen volledig draaien op duurzame brandstof en het elektrisch aandeel zal groter worden.

De FIA en de motorenbouwers werken al een tijdje aan de motorische toekomst van de Formule 1. Daarmee hoopt de Formule 1 nieuwe spelers aan te trekken en met de Volkswagen Groep die serieuze interesse toont lijken ze daar alvast in te slagen. Maar hoe gaan de toekomstige F1-motoren er uitzien? 

Tijdens de laatste bijeenkomst van de World Motor Sport Council (WMSC), het orgaan dat zich binnen de FIA bezighoudt met de regelgeving, werd er een beeld geschetst van wat we mogen verwachten. 

De huidige verbrandingsmotoren zullen behouden blijven, er wordt dus verder gegaan met 1.6 liter grote V6-turbomotoren. Aan de elektrische zijde van de power unit zal er afscheid genomen worden van de complexe MGU-H component waarbij de ‘H’ voor ‘heat’ staat, die zorgt ervoor dat de uitlaatgassen die vrijkomen bij het gebruik van de turbo worden omgezet naar elektriciteit. Het doel is wel dat het elektrische vermogen van de power unit ongeveer 350 kw zal zijn.

Dan is er ook nog het kostenplaatje en vanaf 2026 zal er ook een nog nader te bepalen budgetplafond zijn voor de ontwikkeling van de F1-motoren.

Samengevat kan u hieronder de belangrijkste doelstellingen van de WMSC vinden voor de toekomstige F1-power units:

– Een krachtige milieuboodschap: 100% duurzame brandstof, algehele efficiëntie en verschuiving van  de aandacht naar elektrisch vermogen

– Aanzienlijke kostenvermindering: technische, operationele en financiële voorschriften

– Nieuwkomers: maak het voor hen mogelijk om op competitief niveau deel te nemen aan de sport

– Bescherming van de show: krachtige en hoogtoerige krachtbron, prestaties van de auto, geluid, vermogen van de coureurs om te racen, vermijden van overdreven differentiatie