F1 wil andere Pirelli-banden: “Meer pushen, minder bandenslijtage”

De Formule 1 en de FIA zijn in samenspraak met Pirelli aan het bekijken hoe ze in de toekomst de teams en rijders van andere banden kunnen voorzien, banden waarmee meer en langer gepusht kan worden.


Pirelli introduceerde dit jaar banden met een dunner loopvlak, een maatregel waarmee het de problemen van blistering en het oververhitten van de banden wou tegengaan, iets waarmee heel wat rijders in 2018 af te rekenen kregen.

Opmerkelijk is echter dat dit jaar verschillende teams moeilijkheden ondervinden om de banden in het juiste temperatuurvenster te krijgen en daarin ook te houden. Met het oog op 2020 en ook daarna wil de FIA in samenspraak met Pirelli er voor zorgen dat het temperatuurvenster van de banden breder wordt en de rijders langer en meer voluit kunnen gaan.

“We voeren diepgaande gesprekken met Pirelli over hoe we de rijders in staat kunnen stellen om te racen zonder dat de banden degraderen of men de banden te veel moet managen,” aldus Nikolas Tombazis, binnen de FIA het hoofd van technische aspecten van de eenzitters.

“Ze zullen een breder temperatuurvenster moeten hebben en niet zo gevoelig mogen zijn als de huidige banden.”

“Samen hebben we heel wat dingen besproken en zijn we het er over eens dat er significante verschillen dienen te zijn.”

Pirelli introduceerde in het verleden banden die sneller slijten. Daar kwam veel kritiek op, al kwamen die banden er wel op vraag van de FIA en de Formule 1. Pirelli leverde immers gewoonweg het product dat men vroeg.

Bij de FIA en de Formule 1 zijn ze het er nu over eens dat ze in de toekomst banden willen die slijtvaster zijn.

“Hoge bandendegradatie is niet de weg die we willen uitgaan,” aldus Pat Symonds, de technisch directeur van de F1. “We beseffen dat pitstops belangrijk zijn voor de F1 en dat de fans van de pitstops in amper twee seconden houden.”

“Misschien is het wel een soort Le Mans-band die we willen, waarbij je gewoonweg kan blijven pushen en doorgaan, maar dan zouden we de pitstops verliezen.”

“Ik ben het echter eens met Nikolas dat we de voorbije jaren de verkeerde dingen aan Pirelli gevraagd hebben. De hoge bandendegradatie was niet het juiste om te vragen,” besloot Symonds.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print