Ferrari geeft opmerkelijke uitleg voor diskwalificatie Charles Leclerc in China

Ferrari
Ferrari

Na afloop van de GP van China werden beide Ferrari’s gediskwalificeerd. De reden voor de diskwalificatie van Lewis Hamilton en Charles Leclerc was verschillend maar voor de diskwalificatie van Leclerc kwam Ferrari met een opmerkelijke uitleg.

Charles Leclerc zijn F1-bolide woog uiteindelijk 1 kilogram te weinig en dat kwam voor een deel door het feit dat Leclerc de race op een strategie met slechts één pitstop afwerkte. Daardoor was de bandenslijtage opmerkelijk hoger en woog de wagen uiteraard ook minder. Er was echter nog een andere reden waardoor Leclerc en zijn F1-bolide onder het minimumgewicht doken.

“Het slijten (van de banden) van Charles Leclerc op zondag is hetzelfde als wat er met George Russell is gebeurd vorig jaar tijdens de GP van België,” vertelde Ferrari-teambaas Frederic Vasseur in gesprek met ‘L’Équipe’. “De banden zijn echter nog maar een deel van de oorzaak. We zijn ook een liter water kwijtgeraakt toen het drinksysteem van Charles lekte.”

En een liter water staat gelijk aan een kilogram. De combinatie van de hogere bandenslijtage en voor het tweede raceweekend op rij een probleem met het drinksysteem van Charles Leclerc zorgde dus voor de diskwalificatie.

“Wanneer je onder het minimumgewicht belandt dan komt dat vaak door kleine factoren bij elkaar,” aldus Vasseur. “In de Formule 1 is het doel om bij alle parameters tot de limiet te gaan. Je moet op alle vlakken tot het laatste grammetje gewicht gaan, tot de laatste tiende van een millimeter (op het vlak van slijtage van de vloer), tot de laatste millimeter qua vervorming van de aerodynamische onderdelen. Laten we hopen dat het probleem met het waterlek definitief opgelost is voor de GP van Japan.”