Vandaag onstond er heel wat ophef over de bewuste email die verstuurd werd met daarin de mededeling dat alle teams werden gedwongen om op ‘full wets’ te starten en de teams dus niet de vrije keuze te geven over met welke banden ze zouden starten. De email bereikte Ferrari pas na aanvang van de race en beide ferrari-rijders werden gedwongen om naar de pits te komen en van banden te wisselen.
Naar aanleiding van het voorval heeft de FIA besloten om haar communicatieprocedures aan te passen, dit ten einde een mogelijke herhaling van het pijnlijke voorval uit te sluiten.
De bewuste email werd verstuurd om 12u35 en tien van de elf teams ontvingen de email binnen de paar minuten nadien. Bij Ferrari was dat niet het geval. Ferrari ontving de email pas om 13u37, zeven minuten na aanvang van de race en dus veel te laat om rekening te houden met de maatregel.
Ferrari treft ook geen schuld in heel de zaak, aangezien belangrijke informatie normaal gesproken rechtstreeks naar de schermen op de pitmuur van de teams wordt gestuurd of via koerier naar de teams gaat. In het reglement staat zelfs, dat alle teams moeten bevestigen dat ze de betrokken informatie hebben ontvangen, wat vandaag duidelijk niet het geval was.
Om een dergelijke cruciale fout zoals vandaag in de toekomst te vermijden heeft de FIA besloten om naast de electronische kanalen, ook steeds de berichten te bezorgen via de koerier. Vervolgens moeten de teams de ontvangst van het bericht van de koerier bevestigen door een handtekening te plaatsen. Deze procedure via de koerier werd trouwens tot eind vorig jaar steeds gebruikt.