FIA past technisch reglement voor 2022 aan en stelt doelen voor de power units van 2026

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De FIA heeft tijdens de ‘World Motor Sport Council’ een aantal aanpassingen goedgekeurd in zowel de sportieve als technische reglementen.

Een van de aanpassingen luidt dat teams tijdelijke herstellingen mogen doen aan de power unit van de auto’s zodat ze niet altijd nieuwe onderdelen moeten monteren. De teams mogen ook tussen de kwalificatie en de race onder parc fermé-omstandigheden de krachtbronnen vervangen door onderdelen met een nieuwere specificatie.

Een andere aanpassing heeft betrekking op de temperatuur van de brandstof. Teams mogen de brandstof nu koelen tot twintig graden celsius, zeker in het geval dat er warme omgevingstemperaturen gemeten worden.

Twee doorbuigtesten voor de achtervleugels zijn ook gewijzigd. De vleugel mocht voorheen niet meer dan 5 mm doorbuigen wanneer er binnen een bepaald gebied een belasting van 60 N op werd uitgeoefend. Nu mag hij niet meer dan 3 mm doorbuigen wanneer een belasting van 150 N op de achterrand wordt uitgeoefend.

De achterrand van het hoofdvlak van de vleugel wordt nog steeds onderworpen aan een belasting van 200 N voor het testen, en mag nu niet meer dan 3 mm doorbuigen langs de lijn waarop de belasting wordt uitgeoefend, in plaats van 2 mm verticaal zoals voorheen.

Er zijn ook wijzigingen aangebracht in de beperkingen voor de auto’s tijdens de bandentests die de teams dit jaar voor Pirelli uitvoeren. Een nieuwe clausule in de regels luidt: “Er zullen geen testonderdelen, testsoftware, veranderingen aan onderdelen of veranderingen aan de set-up worden toegestaan die de deelnemer enige vorm van informatie geven die geen verband houdt met de bandentest.

“Mechanische set-up veranderingen, veranderingen in de besturingssoftware en component veranderingen zijn alleen toegestaan als ze noodzakelijk zijn voor de juiste evaluatie van de banden of om de bandentest te voltooien.”

Er wordt ook druk vergaderd over de specificaties voor de nieuwe power units die er aankomen in 2026. Hoewel er gezegd wordt dat de beslissing pas in oktober van dit jaar genomen zal worden weet ‘RaceFans’ dat er vermoedelijk binnen een paar weken al een overeenkomst zal zijn. 

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022