FIA wil reglement pitstraat wijzigen

Naar aanleiding van het incident tijdens de GP van Duitsland waarbij een los wiel een cameraman in de pitstraat raakte wil de FIA het reglement aanpassen.
Veiligheid is in de Formule 1 de voorbije jaren steeds belangrijker geworden. De F1-bolides moeten steeds strengere crashtesten doorstaan en ook de bescherming voor de rijders wordt steeds beter.

Ondanks de hoge veiligheidsnormen in de Formule 1 gebeurden er de voorbije jaren toch enkele incidenten die misschien deels vermeden hadden kunnen worden, of waarvan de schade beperkter had kunnen zijn.

Een eerste bijkomende stap in het veiliger maken van de paddock en de pitstraat kwam er naar aanleiding van de brand bij Williams na de GP van Spanje in 2012. De normen voor het stokeren voor gevaarlijk materiaal en vloeistoffen werden verstrengd. Ook zijn er voortaan nog meer brandpreventiemaatregelen voorzien dan voordien.

Maar nu is dus een nieuw stap vooruit nodig voor de pitstraat zelf. De FIA wil de veiligheid in de pitstraat verbeteren en het wil daarom dat artikel 23.11 en 30.12 uit het reglement worden aangepast.

Artikel 23.11 bepaalt dat teamleden hun plaats voor een pitstop pas mogen innemen vlak voor de pitstop gaat plaatsvinden. Daar wil de FIA aan toevoegen dat al de leden die aan de wagen werken verplicht een helm moeten dragen.

Artikel 30.12 bepaalt de maximumsnelheid in de pits. Momenteel bedraagt die 100 km/u tijdens de races en 60 km/u tijdens de oefensessies. De FIA wil dit veranderen en wil de snelheid in de pitstraat vastleggen op 80 km/u tijdens gans het raceweekend. Er zijn wel enkele uitzonderingen. In Australië, Monaco en Singapore zou de snelheid in de pitstraat gedurende gans het raceweekend slechts 60 km/u bedragen en dit omwille specifieke situaties met de pitstraat.

De wijzigingen moeten nog wel goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council maar daar worden geen problemen verwacht. Wel was het zo dat de beide wijzigingen sowieso reeds goedgekeurd waren om ingevoerd te worden vanaf komend seizoen. De maatregelen moeten er nu echter op vraag van FIA-President Jean Todt versneld komen.

Ook zal iedereen die niets te zoeken heeft in de pitstraat eruit verbannen worden. Nu was de toegang tot de pitstraat reeds erg strikt beperkt, maar dat zal nog meer dan vroeger het geval zijn. Zo zullen de media die toegang krijgen enkel nog van aan de pitmuur mogen werken. Teamleden en marshalls zullen uiteraard nog toegang krijgen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print