Geen unanimiteit over nieuw safety car systeem

De voorgestelde wijzigingen aan het safety car reglement kennen niet overal succes. Gisteren werd er met het nieuwe systeem getest na de vrije training voor de Grote Prijs van Frankrijk, maar niet alle rijders zijn even enthousiast.

Het nieuwe reglement zou steunen op de standaard ECU die dit seizoen door alle teams moet gebruikt worden. Bij een gevaarlijke situatie krijgen de rijders op hun scherm de melding dat de safety car de pit verlaat, door daarna op een knop te drukken gaat de motor in een veiligheidsmode waardoor de rijders niet aan volle snelheid richting pits kunnen rijden.

De grootste kritiek zou zijn dat het systeem de aandacht van de piloten kan afleiden en dus voor gevaar zorgt bij het passeren van de plaats van het incident. Pedro de la Rosa gaf uitleg aan autosport.com

"We zitten nog maar in een vroeg stadium met dit systeem. Voor het toegepast wordt, moeten we zeker zijn dat het goed werkt en dat iedereen er tevreden over is. Op dit moment is dat niet het geval, er is nog geen consensus."

Er wordt al enige tijd gewacht op een oplossing voor de huidige problemen met het safety car reglement. Dat stipuleert dat de pitlane gesloten wordt wanneer de safety car de pits verlaat, waardoor sommige rijders moesten kiezen tussen een bestraffing of zonder benzine vallen. De la Rosa hoopt dat er nog voor het einde van dit seizoen een verbetering komt.

"We hopen dat we iets beter kunnen vinden dan wat we nu hebben, liefst nog voor het einde van het seizoen, maar een wijziging is nog niet voor morgen."