Tijdens de GP van Bahrein kreeg Logan Sargeant af te rekenen met een ‘glitch’ op het stuur van zijn Williams F1-bolide. Bij Williams geven ze toe dat het niet de eerste keer is dat er problemen optreden met het nieuw F1-stuur.
Als allerlaatste F1-team op de startgrid is Williams dit seizoen overgestapt op een F1-stuur waarbij het display in het stuur verwerkt zit. Tot vorig seizoen had Williams een display dat vast gemonteerd zat op de wagen en niet meedraaide met het stuur. De overstap lijkt eenvoudiger dan het daadwerkelijk is en er treden duidelijk problemen op.
Logan Sargeant reed in ronde 10 op de dertiende plaats en was mooi opgeklommen van een achttiende plaats op de startgrid. Sargeant was aan het jagen op Kevin Magnussen toen hij plots in de vierde bocht rechtdoor ging. Onboard-beelden tonen dat de rembalans plots versprong naar 94% op de voorste remmen, iets dat je als F1-piloot nooit zal instellen wanneer je een bocht wil nemen. F1-piloten kunnen tijdens een rondje hun rembalans aanpassen maar dat gebeurt steeds binnen bepaalde grenzen.
Tijdens de race kon je op onboard-beelden bij Williams ook zien dat het scherm bij momenten voor een fractie van een seconde zwart werd of enkele vierkanten toonde. Er zijn duidelijk onderliggende problemen bij het nieuw stuur van Williams, problemen waarvan men bij Williams dacht dat ze opgelost waren.
“We hadden enkele elektronische problemen tijdens de kwalificatie en de race en we moeten nu zien te begrijpen wat de oorzaak daarvan was,” vertelde Sargeant na afloop van de race. “We dachten dat we het opgelost hadden maar het keerde duidelijk terug. Het is niet opnieuw gebeurd nadat we het stuur gewisseld hebben dus misschien lag daar het probleem.”
“We moeten nu de oorzaak zien te begrijpen ervoor zorgen dat het niet opnieuw gebeurt. Het stuur deed gewoon dingen uit zichzelf, zonder dat ik het vroeg. Ik begrijp het dan ook niet volledig maar mijn race zat er duidelijk op.”
Ook Williams-teambaas James Vowles moest toegeven dat er problemen waren met het nieuw F1-stuur en hij sprak zelfs van een “ernstig veiligheidsprobleem”.
“De rijders passen regelmatig hun rembalans aan waarbij er ofwel meer of minder vooraan of achteraan wordt geremd,” aldus Vowles in een video van het team. “Er is een draaiknop waarmee dat ingesteld kan worden en wat er in die specifieke situatie gebeurde is dat de rembalans zeer, zeer fel naar voor versprong. Daardoor blokkeerde de wagen vooraan volledig.”
“De wagen was verder oké maar zoiets mag zeker en vast niet voorvallen. We moeten onmiddellijk zien te begrijpen wat daar is gebeurd. Zo’n fouten zijn erg kritisch voor zowel het racen alsook de veiligheid.”