GP Canada: Kubica zegeviert voor het eerst, BMW behaalt dubbel

De Canadese GP staat ervoor bekend een incidentrijke race te zijn en ook nu was dit het geval. Robert Kubica haalde zijn eerste F1-zege binnen en dat in de race waar hij vorig jaar zwaar crashte. Nick Heidfeld eindigde als tweede en zorgde zo mee voor de eerste BMW-Sauber-dubbelzege. Coulthard eindigde als derde.
Doordat Hamilton Räikkönen uit de race knalde, neemt Kubica met zijn zege de leiding over in de tussenstand.

Polesitter Lewis Hamilton werd tijdens de start niet bedreigd en kon in de eerste ronden al snel voorsprong nemen op Kimi Räikkönen en Robert Kubica. De Brit reed dan ook met zachtere banden. Al snel had hij een kloof van 7 seconden ten opzichte van Kimi bijeengereden.
Al het harde werk was echter voor niets. De Force India van Adrian Sutil gaf al na nog geen 15 ronden de geest. Daar de marshalls de wagen niet onmiddellijk konden weghalen, werd de safety car ingezet. De voorsprong van Hamilton was ineens weggevaagd. Van zodra de raceleiding de pitlane weer opende, ging de hele top (Hamilton, Kubica, Räikkönen, Rosberg, Alonso, KovalainenÂ…) gelijktijdig pitten. Voor Felipe Massa betekende dit wachten totdat de Ferrari-pitcrew Räikkönen, die eerst binnengekomen was, bediend had.
Al degenen die gepit hadden, moesten echter bij de pituitgang wachten tot het licht terug op groen sprong. Kubica en Räikkönen gingen daar naast elkaar staan, om als eerste te kunnen vertrekken. Lewis Hamilton had het rode licht blijkbaar niet gezien en zag pas te laat dat Kimi en Robert stilstonden. Hamilton reed zo in op de Ferrari en even later knalde Rosberg nog op de Mclaren. Rosberg kon met een extra pitstop de race wel verderzetten. Maar voor Hamilton en Räikkönen was het gedaan.
Massa pitte al onmiddellijk voor een tweede keer, nadat de safety car terug binnengehaald was.

Door de wirwar van de safety car-interventie, leidde Nick Heidfeld nu de race voor Barrichello en Nakajima. De top 9 van de race had nog niet gepit en velen onder hen hadden gekozen voor éénstopsstrategie. Een 15-tal ronden later zouden zij moeten pitten.
Na hun pitstops kwam Kubica aan de leiding, voor ploegmaat Heidfeld en Alonso. Terwijl Fernando Nick aan het opjagen was, ging de Spanjaard zelf van de baan door een probleem met de transmissie. Enkele ronden eerder had zijn ploegmaat Nelson Piquet ook al de strijd moeten staken. Door de crash van Alonso kreeg Coulthard de derde plaats in de schoot geworpen.
Robert Kubica moest nu in een tiental ronden een zo groot mogelijke kloof slaan met Nick Heidfeld. Nick moest maar 1 keer pitten, wat al gebeurd was, terwijl Robert nog een tweede keer moest binnenkomen. De Pool vervulde zijn job perfect en had na zijn pitstop nog een vier seconden voor op Heidfeld. Nu moest hij enkel nog de wagen heel aan de finish brengen.

Aan de kop was de (relatieve) rust dan wel teruggekeerd, maar wat verder in het peloton werd er nog hard gevochten voor de laatste punten. Massa had al twee stops achter de rug en reed op een zesde positie. In een duel tussen Barrichello (P4) en Kovalainen (P5) schoot hij mooi voorbij beiden in de haarspeldbocht. Kovalainen ging ook voorbij aan Barrichello. Het geluk was voor beiden van korte duur, want enkele ronden later doken ze voor een laatste keer de pitlane in en kreeg Barrichello zijn plaats terug.
Kovalainen viel zo terug naar de tiende plaats, vlak achter Vettel en Rosberg. Terwijl Rosberg probeerde Vettel in te halen, ging Kovalainen voorbij Rosberg. Kovalainen en Vettel gingen dan op zoek naar Barrichello, maar deze konden zij niet meer inhalen.
Massa reed na zijn derde pitstop op de zesde positie met vlak voor hem de twee ToyotaÂ’s. Aan een razend tempo naderde hij het duo. Trulli kon hij nog passeren, maar om Glock voorbij te gaan, had de race enkele ronden langer moeten duren.

Kubica won de race voor Heidfeld en Coulthard. Glock eindigde als vierde voor Massa, Trulli en Barrichello. Vettel ging m