GP Europa: Voorbeschouwing

Circuit: Valencia Street Circuit
Plaats: Valencia, Spanje
Lengte: 5.440 km
Ronden: 57
Totaal: 310,080 km
Ronderecord: Eerste editie

Dit weekend wordt de Grote Prijs van Europa verreden in Valencia. Het is de eerste keer dat de Formule 1 neerstrijkt op het stratencircuit in de Spaanse grootstad en het belooft een spectaculaire race te worden.

Het circuit van Valencia is immers geen stratencircuit zoals we dat kennen van de Grote Prijs van Monaco. In Valencia wisselen lange rechte stukken, trage en snelle bochten zich in sneltempo af.

Eén ronde doorheen de 25 bochten van het circuit zal naar schatting 1 minuut en 37 seconde duren met een gemiddelde snelheid van 201,3 km/u. De topsnelheid aan het einde van het langste rechte stuk zal meer dan 320 km/u bedragen.

Door deze hoge snelheden zijn ook afdoende veiligheidsmaatregelen vereist. In tegenstelling tot het circuit in Monte Carlo zullen we dus hier wel redelijk ruime uitloopstroken zien, hoewel er ook passages zijn vlak bij de muur langs de baan.

Een rondje op het stratencircuit van Valencia.

 

Meteen na de start en finish lijn duiken de rijders een snelle rechtse bocht in en met een snelheid van ongeveer 280 km/u stuiven ze richting bocht twee. Deze lijkt op een kleine haarspeldbocht en wordt genomen in tweede versnelling, met een snelheid van 80km/u. De wagens zullen meteen terug moeten accelereren want bij de exit van bocht twee vinden we een snelle rechtse bocht drie. Na een klein recht stuk komt de bochtencombinatie vier en vijf er aan, beide in tweede versnelling. Accelereren doorheen de twee flauwe bochten zes en zeven richting de trage bochten acht en negen vlak voor de brug. Hier wordt het opletten voor de muur aan de linkerkant waar de rijders met een minimale afstand zullen langs vliegen. Vlak na de brug volgt dan opnieuw een trage rechtse in tweede versnelling. Nu mag het gas vol open, bocht 11 immers geeft uit op het lange rechte stuk. De rijders vlammen nu met 320km/u richting de twee scherpe bochten twaalf en dertien. De rechtse bocht veertien brengt ons opnieuw op een licht buigend recht stuk met de linkse knik die bocht vijftien uitmaakt. Deze wordt volgas genomen tegen 250km/u. Voor bocht zestien moet er echter weer zwaar geremd worden, de ideale snelheid zal hier rond de 90km/u liggen. Een snelle links-rechts-rechts combinatie brengt ons opnieuw op een uitdagend golvende rechte lijn die ons naar een chicane brengt. Bij de exit van een snelle s-bocht komen we in een hairpin terecht die uitgeeft op het rechte stuk van start en finish.

Tijdschema voor de GP van Europa

Vrijdag 22 augustus 2008

Vrije training 1 – Van 10.00 tot 11.30 uur

Vrije training 2 – Van 14.00 tot 15.30 uur

Zaterdag 23 augustus 2008

Vrije training 3 – Van 11.00 tot 12.00 uur

Kwalificatie- Vanaf 14.00 uur

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer