GP Groot-Brittannië: Voorbeschouwing

Circuit: Silverstone Circuit
Plaats: Silverstone, Northamptonshire, Groot-Brittannië
Lengte: 5,141 km
Ronden: 60
Totaal: 308,355 km
Ronderecord: Michael Schumacher – Ferrari – 1’18.739

Klik hier voor de circuitpagina

Dit weekend komen heel wat Formule 1 teams thuis. Het Verenigd Koninkrijk is de voorbije decennia uitgegroeid tot het ware centrum van de sport en veel teams hebben hier hun thuisbasis: Mclaren, Williams, Renault, Spyker, Red Bull en Honda. Silverstone wordt ook vaak het "Silicon Valley van de Formule 1 " genoemd.

In tegenstelling tot andere circuits ademt alles rond Silverstone soberheid uit. Het mist de nostalgie van Monza en de zwierige grandeur van Spa, er is geen grote stad in de buurt zoals in Barcelona en het is zeker niet zo glamoureus als Monaco. Silverstone ziet er nog altijd uit als een vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog.

Dat Silverstone nog altijd het belangrijkste circuit in Groot-Brttanië is, zegt iets over zijn kwaliteiten als racebaan. Wat het aan uitstraling mist, wordt goedgemaakt door het circuit zelf. Het snelle parcours is een uitdaging voor mens en machine.

De 5.140 kilometer lange baan bestaat uit twee lange rechte stukken en een uitdagende mix van langzame, middelmatige en snelle bochten.

Een rondje op het circuit van Silverstone

We rijden meteen naar Copse corner een zeer snelle rechtse bocht in 5e versnelling. Meteen na de bocht volgas in 6e versnelling richting de zeer uitdagende bochtencombinatie van Maggots en Becketts. Een links-rechts-links-rechtse bocht. Via een knikje naar links, Chapel, komen we op het lange rechte stuk, the Hangar Straight, waar de topsnelheid van het circuit wordt gehaald, ongeveer 300 km/u. Voor Stowe Corner wordt teruggeschakeld naar 4e versnelling. Uitaccelereren naar de Vale en Club corner. Vale is een smalle linkse en Club is een zeer lange rechtse waar maar geen einde aan lijkt te komen. Een recht stuk brengt ons bij de Abbey chicane. Zo snel mogelijk op schakelen om met de hoogst mogelijk snelheid door Bridge corner te flitsen, een zeer snelle bocht naar rechts in 5e versnelling. Bij de exit vliegen de wagens weer meteen stevig in de ankers. Hier begint het tragere laatste gedeelte van het circuit. Eerst Priory, een linkse in 3e of 4e versnelling, dan Brooklands een haarspeldbocht naar links in 2e en dan de laatste bocht van het circuit Luffield. Dit is een hairpin naar rechts die ons terug op het rechte stuk van start en finish brengt.

Weersvoorspelling voor het weekend

De voorbije races hadden één ding gemeen, telkens werd er een grote kans op regen voorspeld voor ofwel de oefensessies, kwalificatie of race. Ook nu is dit het geval voor de GP van Groot-Brittannië.

Op vrijdag, wanneer de oefensessies verreden worden houden we het bij een maximumtemperatuur van 19°C normaal gezien nog droog. Op zaterdag is de kans op regen echter een stuk groter. De maximumtemperatuur bedraagt dan 16°C en het is niet onwaarschijnlijk dat er tijdens de kwalificatie flink