GP Japan: Voorbeschouwing

Circuit: Fuji Motor Speedway
Plaats: Fuji, Japan
Lengte: 4.563 km
Ronden: 67
Totaal: 305.721 km
Ronderecord: 1:28.193 – L Hamilton (2007)

De Fuji Motor Speedway ontvangt dit weekend de Formule 1. Het circuit deelt zijn naam met Mount Fuji, één van de bekendste vulkanen ter wereld.

In de geschiedenis werden hier al 3 Grote Prijzen georganiseerd, in 1976 en 1977 met overwinningen voor Mario Andretti en James Hunt. 1976 was ook het eerste jaar dat de Formule 1 naar Japan kwam. In 2000 werd het circuit aangekocht door Toyota en in 2003 werd het circuit vernieuwd en hertekend, alweer door de alom bekende Herman Tilke. Ook op de Fuji Motor Speedway zullen we dus de gekende uitloopstroken terugzien. Vorig jaar keerde de Formule 1 dan terug voor de Grote Prijs van Japan. Lewis Hamilton won in extreme weersomstandigheden en leek toen nog goed op weg naar de wereldtitel.

Het 4,563 km lange circuit wordt vooral gekenmerkt door het lange rechte stuk en enkele uitdagende bochten zoals de 100R. Zoals we vorig jaar konden zien is ook het weer rond Mount Fuji een uitdaging voor de piloten en de teams.

Een rondje op de Fuji Motor Speedway

Op het enorm lange rechte stuk wordt een maximum snelheid van 320 km/u gehaald. Hard in de remmen voor de eerste bocht, een scherpe bocht die in 2e versnelling zal genomen worden. Bij de start wordt het hier goed opletten voor de rijders. Uitaccelereren naar 280 km/u richting de Coca Cola Curve, een chicane. Dan volgt één van de meest uitdagende bochten van het circuit, de 100R. Hij is wijd bij de ingang en wordt dan geleidelijk smaller en smaller. Meteen bij de exit ligt dan de hairpin. Er rond met een snelheid van om en beide 115km/u en meteen snelheid opbouwen richting 300R. Deze kan volgas genomen worden en brengt ons bij een nieuwe smalle chicane, de Dunlop Corner. Insturen met 70 km/u en uitrijden tegen 100 km/u. Corner 13 en de Netz Corner brengen ons bij de laatste bocht, de Panasonic Corner. Een cruciale bocht om een goede snelheid op het lange rechte stuk van start en finish te behalen.

De weersvoorspelling voor het weekend

Het weer lijkt dit jaar wat rustiger te gaan worden dan vorig jaar. Doorheen het weekend zal het wel bewolkt zijn maar de kans op regen lijkt klein. De temperaturen schommelen tussen 22°C op vrijdag en 17°C op zondag. Door de nabij gelegen vulkaan heerst er echter een microklimaat rond het circuit en het is dan ook maar de vraag hoe accuraat de huidige weersvoorspellingen zijn.

Tijdschema voor de GP van Japan

Vrijdag 10 oktober 2008

Vrije training 1 – Van 03.00 tot 04.30

Vrije training 2 – Van 07.00 tot 08.30

Zaterdag 11 oktober 2008

Vrije training 3- Van 04.00 tot 05.00

Kwalificatie – Vanaf 7 uur

Zondag 12 oktober 2008

Race- Vanaf 06.30

De Grote Prijs van Japan op ons forum: http://f1journaal.edpnet.be/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=5259