GP van Abu Dhabi: Lando Norris wint, McLaren wereldkampioen bij de constructeurs!

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Lando Norris heeft op redelijk dominante wijze de GP van Abu Dhabi gewonnen. Ferrari eindigde met Carlos Sainz en Charles Leclerc mee op het podium maar dat volstond niet om McLaren van de wereldtitel te houden.

Beide McLarens kwalificeerden zich op de eerste startrij met Lando Norris op de pole en Oscar Piastri naast hem op de eerste startrij. Uit de problemen blijven bij de start en de wereldtitel zou dan bijna op zak zijn voor McLaren.

Maar net dat gebeurde niet want in de eerste bocht remde Max Verstappen bijzonder laat en daardoor tikte hij Oscar Piastri aan. Beide rijders spinden en Carlos Sainz dook tussen beide wagens naar de tweede plaats, achter raceleider Lando Norris.

We kregen trouwens een erg incidentrijke eerste ronde want ook na de eerste bocht kregen we wat verderop tijdens de eerste ronde nog verschillende incidenten en aanrijdingen. Voor Sergio Perez zat de race erop en we kregen dan ook meteen een virtuele safety car.

Voor zijn aanrijding met Oscar Piastri bij de start kreeg Max Verstappen een tijdstraf van tien seconden. Ook Oscar Piastri, die zelf bij de start het slachtoffer was, veroorzaakte even later zelf een aanrijding met Franco Colapinto. Colapinto had een lekke band, Piastri kreeg op zijn beurt ook een tijdstraf van tien seconden.

De stewards hadden het trouwens erg druk met het uitdelen van bestraffingen want ook Valtteri Bottas kreeg een tijdstraf van tien seconden voor eveneens een aanrijding tijdens de eerste ronde.

Wie trouwens te midden al die incidenten een ijzersterke start en eerste ronde reed was Charles Leclerc. Van op de negentiende plaats op de startgrid maakte Leclerc tijdens de eerste ronde maar liefst elf plaatsen goed en lag hij bij het ingaan van de tweede ronde al op de achtste plaats.

Leclerc breidde vervolgens gewoon een vervolg aan zijn ijzersterke race want twintig ronden ver in de race reed Leclerc al op de vierde plaats, al had in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pierre Gasly en Nico Hulkenberg nog geen pitstop gemaakt, net als de rijders helemaal vooraan trouwens.

Bij het ingaan van ronde 21 had Lando Norris een voorsprong van iets meer dan vier seconden op Carlos Sainz, George Russell reed op de derde plaats, voor Charles Leclerc die vierde was maar binnen kwam voor zijn pitstop. Leclerc schakelde over van de medium naar de harde band en viel daardoor terug naar de achtste plaats.

In ronde 26 probeerden Carlos Sainz en Ferrari een zogenaamde ‘undercut’ tegenover Lando Norris en McLaren. Bij McLaren volgden ze echter het voorbeeld van Ferrari door een ronde later Lando Norris zijn pitstop te laten afwerken. Norris kwam daardoor met zo’n anderhalve seconde voorsprong op Sainz opnieuw de baan op.

Franco Colapinto zijn race, en ook waarschijnlijk zijn F1-carrière, zat er in ronde 28 voorlopig op. Williams riep de Argentijn binnen omdat er een technisch probleem met zijn wagen was, mogelijk een gevolg van de aanrijding door Oscar Piastri eerder tijdens de race.

In ronde 31 kregen we opnieuw een aanrijding, deze keer was het Valtteri Bottas die tegen Kevin Magnussen reed en de Deen leek te torpederen. Bottas zou een straf krijgen maar uiteindelijk was dat een maat voor niets want de Fin gaf op door schade aan zijn wagen.

Lewis Hamilton kwam in ronde 35 binnen voor zijn pitstop, van op de zevende plaats moest Hamilton proberen om op nieuwere banden nog enkele plaatsen goed te maken.

Met nog vijftien ronden te gaan reed Lando Norris aan de leiding met een voorsprong van iets meer dan vier seconden op Carlos Sainz. Charles Leclerc vervolledigde de top drie maar dat volstond niet voor Ferrari om wereldkampioen te kunnen worden.

Tien ronden voor het einde van de race had Lando Norris zijn voorsprong op Carlos Sainz vergroot tot zo’n zes seconden. Een foutje en technische problemen vermijden en McLaren was zeker van de wereldtitel bij de constructeurs.

Bij Ferrari was er tegen het slot van de race even bezorgdheid omdat Carlos Sainz vreesde dat hij een lekke band had, dat bleek echter loos alarm te zijn. Ondertussen was Lewis Hamilton bezig aan zijn laatste ronden voor Mercedes en daarin naderde hij nog in sneltempo op teamgenoot George Russell.

Tijdens het slot van de race kregen we met nog anderhalve ronde te gaan beide Mercedes-rijders vlak achter elkaar. In de allerlaatste ronde ging Lewis Hamilton uiteindelijk nog voorbij aan George Russell.

Lando Norris zegevierde op zijn beurt, voor Ferrari-rijders Carlos Sainz en Charles Leclerc die het podium vervolledigden. McLaren kroonde zich op die manier voor het eerst sinds 1998 tot wereldkampioen bij de constructeurs. Bij McLaren werd er dan ook een stevig feestje gebouwd.