GP van Brazilië: Lando verovert tijdens spectaculaire kwalificatie met vijf rode vlaggen de polepositie

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Tijdens erg uitdagende en verraderlijke omstandigheden is Lando Norris er op het circuit van Interlagos in geslaagd om de polepositie voor de GP van Brazilië te veroveren. De kwalificatie werd gekenmerkt door verschillende zware crashes en werd door maar liefst vijf rode vlaggen onderbroken.

Door onweer en hevige regen kon de kwalificatie gisteren niet doorgaan en werd de kwalificatie voor de GP van Brazilië verplaatst naar zondagochtend. Voor fans op het circuit betekende het dat ze na uren in de regen al om 7u30 op het circuit moesten zijn voor het begin van de kwalificatie.

De rijders kregen opnieuw regen en een natte baan voorgeschoteld, het beloofde dus een erg spannende en spectaculaire kwalificatie te worden. De wedstrijdleiding besloot ook om de race met anderhalf uur te vervroegen, dit omdat er later op zondag nog meer hevige regen werd voorspeld. De race dus om 16u30 in de plaats van 18u Belgische tijd.

Wat het voor de rijders allemaal nog moeilijker maakte was dat het circuit van Interlagos een nieuwe asfaltlaag kreeg. Nieuw asfalt en regen, dat is geen ideale combinatie om met een F1-bolide grip te hebben en een snelle rondetijd te kunnen rijden.

Uitdagende omstandigheden en we zagen dan ook veel rijders rechtdoor gaan of foutjes maken. De Argentijn Franco Colapinto leek bezig aan een sterke kwalificatie maar plots maakte hij in de Senna S-bochtenbombinatie een zware schuiver en belandde hij in de bandenmuur. Rode vlag want Colapinto zijn wagen moest uiteraard getakeld worden.

We kregen een bijzonder spannend slot van Q1 waarin de rondetijden ondanks de regen toch nog verbeterde werden. Iedereen kon uitgeschakeld worden en dat bleek ook aan de hand van de uitslag.

Max Verstappen reed helemaal aan het einde van Q1 de snelste tijd maar we kregen ook een verrassing van formaat. Terwijl George Russell in de Mercedes de derde tijd reed sneuvelde Lewis Hamilton met een zestiende tijd.

Lando Norris ontsnapte dan weer nipt door de vijftiende tijd te rijden, net genoeg voor een plaats in Q2.

Bij het begin van Q2 was Oscar Piastri de enige rijder die op intermediates de baan op ging, al de andere rijders gingen op ‘full wets’ de baan op. Piastri ondervond in het begin wat problemen maar eenmaal de banden op temperatuur bleek hij duidelijk de snelste. De andere rijders kwamen allemaal binnen om hun regenbanden in te wisselen voor intermediates.

Carlos Sainz maakte een schuiver in het eerste deel van de Senna S-bochtencombinatie, ondanks de lage snelheid raakte de Ferrari van Sainz erg zwaar beschadigd.

De mecaniciens van Ferrari stonden voor een uitdagende taak om de Ferrari van Sainz op tijd te herstellen tegen de race. Afwachten ook of Sainz gezien de zware schade op de startgrid of vanuit de pitlane zal moeten starten.

Q2 werd met nog iets minder dan zes minuten op de klok hervat en het was vooral Lando Norris die onder druk stond want met voorlopig een elfde tijd achter zijn naam was hij virtueel uitgeschakeld. Toen Q2 hervat werd ging Lando Norris dan ook als eerste de baan op.

Norris verbeterde inderdaad zijn tijd, net als veel andere rijders. Plots ging echter ook Lance Stroll van de baan bij het uitkomende van de Senna S-combinatie. Een stevige crash van Stroll en opnieuw een rode vlag.

Max Verstappen betaalde de rekening want hij had zijn eerste snelle ronde ‘laten schieten’ en met minder dan een minuut op de klok werd Q2 niet meer hervat. Frustratie bij Max Verstappen die op zijn stuur klopte, dezelfde frustratie was er bij teamgenoot Sergio Perez want ook de Mexicaan lag er in de tweede Red Bull uit.

Het beloofde in Q3 een spectaculaire strijd om de polepositie te worden. Wie kreeg op tijd temperatuur in de banden, wie vond voldoende grip en bevond zich op het ‘juiste moment’ op de baan om de snelste tijd te rijden? Van bij het begin van Q3 ging iedereen uiteraard meteen de baan op.

De tijden doken naar beneden en het was Lando Norris die de voorlopige polepositie claimde, voor een verrassende Alex Albon en Oscar Piastri. Belangrijke eerste rondjes want we kregen opnieuw een rode vlag omdat Fernando Alonso was gecrasht.

Q3 werd hervat en de rijders probeerden uiteraard allemaal opnieuw temperatuur in de banden te krijgen en grip te vinden. Ze gingen allemaal opnieuw voluit maar daarbij was een foutje snel gemaakt. Verschillende rijders schoven van de baan maar het was voor Alex Albon die de prijs betaalde want de Britse Thai crashte bijzonder zwaar bij het ingaan van de eerste bocht.

Frustratie en ontgoocheling bij zowel Albon als het Williams F1 team want Albon had tot dusver de tweede tijd achter zijn naam staan. Dat zou een schitterende startpositie zijn maar gezien de enorme schade aan zijn wagen was het nu zelfs afwachten of Albon zijn wagen wel op tijd hersteld zou kunnen worden om deel te kunnen nemen aan de race.

In een superspannend slot waarin de rondetijden nog verder naar beneden gingen scherpte Lando Norris zijn besttijd nog verder aan. Polepositie voor Lando Norris, George Russell start naast Norris mee van op de eerste startrij.

Yuki Tsunoda veroverde op spectaculaire wijze de derde plaats op de startgrid, voor Esteban Ocon in de Alpine en Liam Lawson op de vijfde plaats. Voor Tsunoda was het zijn beste kwalificatie ooit in de Formule 1.

Na een spectaculaire kwalificatie met maar liefst vijf rode vlaggen ziet het er naar uit dat we een minstens even spectaculaire race zullen krijgen. Het aanvangsuur daarvan zal nog door de FIA bepaald moeten worden want door de vele rode vlaggen zal dat opnieuw bepaald moeten worden.

Het wordt ook uitkijken met hoeveel wagens we aan de race zullen kunnen beginnen, Max Verstappen moet bovendien rekening houden met een gridstraf van vijf plaatsen. Het wordt dan ook afwachten hoe de definitieve startgrid er door de verschillende eruit zal zien.