GP van China: Raïkkönen wint na opgave Hamilton

Kimi Raïkkönen heeft zijn vijfde overwinning van het seizoen binnengehaald. De Fin nam de leiding van de race over nadat Lewis Hamilton moest opgeven. De Brit, die deze race zich van de titel kon verzekeren, moest een extra stop maken om een opgebruikte band te vervangen, maar eindigde in de grindbak bij het inrijden van de pitlane. Alonso werd tweede en maakt net als Raïkkönen nog kans op de titel. Felipe Massa mocht als derde op het podium.

Net als in Japan zou de regen scherprechter komen spelen. De verre uitlopers van een typhoon brachten enkele regenbuien mee. Het hele peloton startte op intermediates. Omdat de voorspellers de regen moeilijk konden voorspellen toen de afstellingen bepaald moesten worden, gokte de ene op droog weer en de andere op regen.

Met de start kon enkel Alonso vooraan het peloton even voorbij Massa geraken, maar de Braziliaan pareerde dit de volgende bocht. Ralf Schumacher, die aan een sterk weekend bezig was, spinde in de eerste bocht en kon aan een inhaalrace beginnen. Beide Toro RossoÂ’s toonden zich al van het begin. Liuzzi reed al na 1 ronde op de 7de plaats. Hamilton leidde voor Raïkkönen, Massa, Alonso en Coulthard.
Bij Renault liep het dit weekend voor geen meter en met de regen beterde dit niet echt. Fisichella kon zich nog handhaven en de miserabele kwalificatie rechtzetten. Maar Kovalainen werd ronde na ronde gepasseerd en stilaan teruggedrongen in het klassement. Nadat de regen ophield en de baan stilaan kon drogen, ging het iets beter, maar het onderstuur bleef dramatisch op zijn Renault.
Ralf Schumacher had zich niet laten indommelen door zijn spin, en kon zich van zo goed als de laatste plaats terug opwerken en kreeg zelfs zicht op een top 10-plaats.
Hamilton was de eerste van de toppers die ging pitten. Hij behield zijn intermediates, omdat deze, bijna slick geworden, beter zouden zijn dan de echte droogweerbanden. Alonso en de FerrariÂ’s kozen ook voor deze strategie.

Na 23 ronden pitte Mark Webber en hij opteerde voor slicks. Deze keuze kwam op het goede moment. De Australiër kon de andere wagens goed bijhouden. De pitlane werd plots gevuld met activiteit. De andere teams hadden dit gadegeslagen en lieten nu ook de banden veranderen. Ferrari en Mclaren hadden echter pas gepit dus een tweede pitstop kwam veel te vroeg. Doch dook Massa, vlak nadat Alonso hem had ingehaald voor de 3de plaats, de pits in voor slicks.
Hamilton leidde op dat moment nog steeds de race voor Raïkkönen, Alonso en Massa. De BMWÂ’s waren 5 en 6, voor Vettel en Coulthard.
Net toen iedereen richting slicks ging, werd er door race control weer regen voorspeld. Dit bleef echter uit. Lewis Hamilton was nog de enigste die bleef volharden op zijn intermediates, in afwachting van zijn tweede pitstop. Zijn banden begonnen echter hard af te slijten en Raïkkönen dichte de kloof met reuzepassen en het duurde niet lang eer hij de Brit achter zich liet. Twee ronden later werd het canvas dat onder het rubber zit, zichtbaar bij Lewis. Er zat niets anders op dan onmiddellijk te pitten. Het drama van een extra stop werd nog groter. Hamilton ging in de pitingang van de baan en eindigde in het gravel. De marshalls mogen sinds de Europese GP niet meer helpen en bovendien, spinden zijn banden volledig door en zou het voor de marshalls moeilijk zijn om hem eruit te halen. Zijn eerste opgave was een feit en voor Mclaren was het al de tweede op rij.
Raïkkönen nam de leiding en een ronde later ging hij ook slicks oppikken in de pits, net als Alonso. Massa, die al op slicks reed, had stilaan de kloof met Alonso kunnen dichten, maar geraakte niet voor de regerend wereldkampioen.
Sebastian Vettel was stilaan verder opgeklommen en had nu de vierde plaats in handen voor Button en Liuzzi. De Duitser maakte zo zijn straf van 5 plaatsen voor het hinderen van Kovalainen meer dan ongedaan. Bij BMW kon enkel Heidfeld nog punten halen. Kubica moest opgeven met nog 23 ronden voor