GP van Frankrijk: Voorbeschouwing

Circuit: Circuit de Nevers Magny-Cours
Plaats: Nevers, Frankrijk
Lengte: 4,411 km
Ronden: 70
Totaal: 308,586 km
Ronderecord: Michael Schumacher – Ferrari – 1’15.377

Begin jaren 90 kreeg een nieuw hightech circuit de Grote Prijs van Frankrijk toegewezen. Nevers Magny Cours werd voorzien van een van vlakste, gelijkmatigste wegdekken in de racesport. De compacte layout maakt het erg overzichtelijk, maar de toegankelijkheid is een probleem. Er zijn maar 2 smalle wegen richting het circuit, één uit het noorden en één uit het zuiden. Deze gebrekkige verkeerinfrastructuur heeft er voor gezorgd dat de Formule 1 wagens dit seizoen misschien wel voor de laatste keer op Magny Cours rijden. De koning van Magny Cours, Michael Schumacher zal er dit jaar reeds niet bij zijn. Hij won hier 8 keer.

Een rondje op het Magny Cours circuit

Het rechte stuk van start en finish loopt naar een supersnelle linkse bocht. Deze rijden de piloten door tegen 300 km/u. Een snelle richtingverandering voor een iets tragere rechtse bocht die uitgeeft op het langste rechte stuk van het circuit. Nadat de topsnelheid van 320km/u gehaald wordt is het hard remmen voor de haarspelbocht. Bij de exit op schakelen van 1e naar 6e versnelling, richting een zeer snelle chicane in 5e versnelling. Een 180° bocht brengt ons op een kort recht stuk dat opnieuw gevolgd wordt door een snelle chicane in 4e versnelling. Een 90° bocht geeft uit op het deel van het circuit dat enkele seizoenen geleden vernieuwd werd. De wagens gaan nu bergaf richting een 90° bocht naar rechts. Dan volgt nog de laatste bocht van het circuit. Een zeer smalle chicane met heel hoge curbs. De wagens die dit overleven komen terug bij de start en finish lijn.

Weersvoorspelling voor het weekend

De GP van Frankrijk zal komend weekend beïnvloed worden door het regenweer dat we hier in België reeds gedurende enkele dagen ondervinden. Voor vrijdag worden er in de namiddag regenbuien voorspeld en een maximumtemperatuur van 21°C.

Zaterdag worden er dan weer buien voorspeld in de voormiddag en is er dus kans op een enigzins droge kwalificatie. De maximumtemperatuur bedraagt dan 24°C. Zondag worden er dan weer verspreid over de ganse dag buien voorspeld, en een maximumtemperatuur van 23°C.

Het ziet er dus naar uit dat we een interessant weekend tegemoet gaan waarin zowel tijdens de kwalificatie als de race er een verrassing uit de bus kan vallen door eventuele buien.

Tijdschema voor de GP van Frankrijk

Vrijdag 29 juni 2007

Vrije training 1 – Van 10 uur tot 11.30 uur
Vrije training 2 – Van 14 uur tot 15.30 uur

Zaterdag 30 juni 2007

Vrije training 3 – Van 11 uur tot 12 uur
Kwalificatie- Vanaf 14 uur

Zondag 1 juli 2007

Race- Vanaf 14 uur

Discussieer mee over de Grote Prijs van Frankrijk op ons forum: http://f1journaal.edpnet.be/phpBB2/viewtopic.php?p=141783#141783