GP van Hongarije: Voorbeschouwing

Circuit: Hungaroring
Plaats: Mogyorod, Hongarije
Lengte: 4,381 km
Ronden: 70
Totaal: 306,663 km
Ronderecord: Michael Schumacher – Ferrari – 1’19.071

De Hungaroring is het laatste Midden-Europese circuit op de F1 kalender en bevindt zich op zo een 19 km van de hoofdstad Boedapest. Er werd voor het eerst op geraced in 1986. Als de Hungaroring ergens beroemd om is, is het wel het gebrek aan inhaalmogelijkheden. Vaak wordt dit circuit vergeleken met een Mickey-Mouse baan, zoals in een attractiepark. Het is er dus treintje-rijden van start tot finish. Omdat inhalen zo goed als onmogelijk is, is het dus van vitaal belang om een goede kwalificatie te rijden. De laatste jaren moeten we vooral hopen op regen om hier een spectaculaire Grote Prijs te hebben. Ook een tactisch steekspel met de pitstops kunnen nog spanning opleveren.

Om het inhalen te vergemakkelijken werd in 2003 de rechte lijn verlengd. Tevens werd de rechte lijn tussen bochten 11 en 12 langer gemaakt. Hierdoor werd bocht 13 ook verlegd. Tijdens de race bleek althans dat het inhalen verbeterd was.

Een rondje op de Hungaroring

De aanpassingen in 2003 zorgde er voor dat de eerste bocht nu een zeer smalle rechtse is die in 2e versnelling genomen wordt. Bij de exit beginnen de rijders op te schakelen naar 5e versnelling richting een lange bocht in 2e, zeer hobbelig tijdens het remmen. Hierna volgt een zeer snelle bocht naar rechts, deze wordt bijna volgas genomen maar het is toch opletten geblazen omdat het wegdek hier zeer hobbelig is. Het is zeer moeilijk om de wagen hier onder controle te houden. Na een recht stuk komen we dan aan een snelle linkse bocht die in 4e versnelling wordt genomen. Deze wordt gevolgd door een rechtse bocht in 2e versnelling, ook deze bocht is zeer hobbelig. Hard remmen en terugschakelen naar 1e versnelling voor een trage chicane. Hierna komen we aan bocht 8 en het traagste gedeelte van het circuit, eerst links dan rechts. Terug op schakelen richting een linkse bocht die volgas genomen wordt deze brengt ons bij een rechtse bocht die tegen 200 per uur genomen kan worden. De rijders remmen maar een klein beetje af en laten de wagen in de bocht rollen in 4e versnelling. Een recht stuk brengt ons terug naar een gedeelte dat in 2003 heraangelegd werd. Het circuit gaat hier bergafwaarts en het is hard remmen voor een bocht naar rechts. Het wegdek is in deze bocht gedurende het hele weekend zeer glad, de rijders moeten dus goed opletten bij het remmen en accelereren. Ook in de volgende bocht is het wegdek redelijk glibberig. Bij de exit is deze ook nog eens zeer hobbelig, extra concentratie is hier vereist om de wagen op de baan te houden. De laatste bocht is alweer zeer hobbelig, het is een lange rechtse bocht die ons terug op het rechte stuk van start en finish brengt.

Weersvoorspelling voor dit weekend

Het wordt hoogstwaarschijnlijk geen spectaculaire regenrace zoals op de Nürburgring. Gedurende het hele weekend wordt het zeer zonnig en warm in Boedapest met temperaturen tot 28°C.

Tijdschema voor de GP van Europa

Vrijdag 3 augustus 2007

Vrije training 1 – Van 10.00 tot 11.30 uur
Vrije training 2 – Van 14.00 tot 15.30 uur

Zaterdag 4 augustus 2007

Vrije training 3 – Van 11.00 tot 12.00 uur
Kwalificatie- Vanaf 14.00 uur

Zondag 5 augustus 2007

Race- Vanaf 14.00 uur

Discussieer mee over de GP van Hongarije op ons forum: 

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen