Mercedes was favoriet dit weekend en bevestigde haar favorietenrol ook tijdens de kwalificatie. Valtteri Bottas zorgde echter voor de verrassing door Lewis Hamilton te verslaan en de ‘mini-pole’ voor de sprintrace te veroveren.
? Q1 GREEN LIGHT ?
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
Here we go… qualifying for Saturday's #F1Sprint is under way#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/PyO7PfbRtf
De GP van Italië is één van drie raceweekends waarbij er een ander format wordt gehanteerd met een kwalificatie op vrijdag, gevolgd door een sprintrace, ofwel sprintkwalificatie, op zaterdag en de race op zondag.
Verstappen, currently P10, finds traffic at the approach to Turn 4 and let's his feelings known over team radio ?#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/RiQgxh2xoc
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
Net als de voorbije jaren werden de rijders erg vaak geconfronteerd met ‘verkeer’ op de baan dat in de weg reed terwijl je zelf aan een snelle ronde bezig bent. Max Verstappen schreeuwde het dan ook uit over de boordradio. Bij momenten werden er zelfs maar nipt aanrijdingen tussen rijders vermeden.
Now it's Gasly finding traffic, this time at the Ascari Chicane
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
He's not very happy ??#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/dwTiFa1xml
Vooral tegen het einde van Q1 waren er enorm veel wagens op de baan die ook nog eens erg dicht en zeer traag bij elkaar reden.
That's A LOT of traffic ?#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/vKmWIQgyRx
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
Uiteindelijk waren beide Mercedes-rijders helemaal bovenaan te vinden en moest Verstappen tevreden zijn met slechts de vierde tijd op bijna een halve seconde van Lewis Hamilton. Voor Red Bull het signaal om in Q2 snel opnieuw de baan op te gaan.
? Q2 GREEN LIGHT ?
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
No time to waste… off we go again! #ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/KEtJU1cO5l
Enkele wagens minder die aan Q2 mogen deelnemen maar ook dan bleef verkeer een serieus probleem, deze keer leidde het zelfs al in de pitlane tot problemen.
Here they all come#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/xg55B4CE3K
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
In de pitlane kwam het bijna tot enkele aanrijdingen na zogenaamde ‘unsafe releases’. De stewards kregen hun huiswerk want ze gingen na de kwalificatie de incidenten in de pitlane onderzoeken.
Lewis's view of that pit lane incident ?#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/tRV4wZUJgG
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
Aan het einde van Q2 vonden we opnieuw beide Mercedes-rijders bovenaan met Hamilton ene handvol duizendsten sneller dan teamgenoot Valtteri Bottas. Verstappen moest genoegen nemen met de vierde tijd.
Lewis sets the pace in a chaotic Q2. ? Just 0.096s splits the boys as we head into the final shootout. ? pic.twitter.com/Ciyr1MZOp2
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 10, 2021
In Q3, wanneer er deze keer om de ‘mini-pole’ voor de sprintrace werd gestreden, gingen beiden Mercedes-rijders meteen na elkaar de baan op.
? Q3 GREEN LIGHT ?
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
Out come the two Mercedes ?#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/W9MlK65O7W
Bottas reed de voorlopige besttijd maar werd al snel verbeterd door Lewis Hamilton. Max Verstappen was ook bijzonder goed onderweg en moest met 0,017 seconde amper een handvol duizendsten toegeven op Hamilton. Tweede tijd dus voor Verstappen terwijl ook Lando Norris op de derde plaats slechts 65 duizendsten moest toegeven.
Verstappen has hooked up a quick lap in the first Q3 runs ? He's P2, just 0.017s behind Hamilton.
— Formula 1 (@F1) September 10, 2021
This is tight! #ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/WFruILw62I
Max Verstappen slaagde er niet in om zijn rondetijd te verbeteren, iets dat Lewis Hamilton wel deed maar het was Valtteri Bottas die uiteindelijk de snelste tijd rijd en de ‘mini-pole’ voor de sprintrace veroverde.
Valtteri Bottas samen met Lewis Hamilton op de eerste startrij tijdens de sprintrace terwijl Max Verstappen genoegen moest nemen met de derde plaats.
01 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:20.685 | 1:20.032 | 1:19.555 |
02 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:20.543 | 1:19.936 | 1:19.651 |
03 | Max Verstappen | Red Bull | 1:21.035 | 1:20.229 | 1:19.966 |
04 | Lando Norris | McLaren | 1:20.916 | 1:20.059 | 1:19.989 |
05 | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:21.292 | 1:20.435 | 1:19.995 |
06 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 1:21.440 | 1:20.556 | 1:20.260 |
07 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:21.118 | 1:20.750 | 1:20.462 |
08 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:21.219 | 1:20.768 | 1:20.510 |
09 | Sergio Pérez | Red Bull | 1:21.308 | 1:20.882 | 1:20.611 |
10 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 1:21.197 | 1:20.726 | 1:20.800 |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1:21.394 | 1:20.913 | |
12 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:21.415 | 1:21.020 | |
13 | Fernando Alonso | Alpine | 1:21.487 | 1:21.069 | |
14 | Esteban Ocon | Alpine | 1:21.500 | 1:21.103 | |
15 | George Russell | Williams | 1:21.890 | 1:21.392 | |
16 | Nicholas Latifi | Williams | 1:21.925 | ||
17 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1:21.973 | ||
18 | Mick Schumacher | Haas | 1:22.248 | ||
19 | Robert Kubica | Alfa Romeo | 1:22.530 | ||
20 | Nikita Mazepin | Haas | 1:22.716 |