Max Verstappen heeft op het circuit van Suzuka de polepositie voor de GP van Japan veroverd. De Nederlander won een intense en spannende strijd met beide Ferrari’s die allebei slechts enkele duizendsten trager waren dan Verstappen. Verstappen moet echter wel nog vrezen voor een eventuele bestraffing voor een incident tijdens de kwalificatie.
Let’s gooooo! Qualifying is officially under way ?
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Follow along ? https://t.co/MddmLh3lbF#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/gh2HBMWAg3
Na een droge derde oefensessie kregen de rijders ook een droog circuit van Suzuka voorgeschoteld voor de kwalificatie voor de GP van Japan. Tijdens het eerste kwalificatiegdeelte kregen we alvast weinig incidenten of verrassingen. Wel was het opmerkelijk dat Mick Schumacher zich na zijn crash op vrijdag wel wist te kwalificeren voor Q2 terwijl teamgenoot Kevin Magnussen sneuvelde. Daarnaast sneuvelde ook Pierre Gasly in de AlphaTauri.
Good job Mick ? He’s into Q2! But unfortunately Kev can’t escape Q1 ⤵️
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 8, 2022
P13 MSC ⏱1:31.152
——————
P18 MAG ⏱1:31.352#HaasF1 #JapaneseGP #Quali pic.twitter.com/drGfeYzqM8
In Q2 zagen we de Ferrari’s erg vroeg op de baan gaan maar na hun snelle rondje bleven Carlos Sainz en Charles Leclerc binnen. Een setje banden uitgespaard zal ongetwijfeld de redenering geweest zijn. Leclerc was daardoor slechts goed voor de negende tijd. Max Verstappen liet de snelste tijd noteren maar doordat Ferrari het bij slechts één poging hield gingen we Q3 in met de vraag hoeveel sneller Ferrari nog zou kunnen gaan.
Q2 CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
The margins in this one were ridiculous! ?
0.003s between Alonso and Verstappen
0.001s between Hamilton and Sainz
0.003s between Vettel and Ricciardo
?#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/0himyS4dud
Tijdens de eerste snelle run in Q3 zagen we Max Verstappen naar een voorlopige besttijd rijden. Verstappen was meer dan twee tienden sneller dan Charles Leclerc in de Ferrari, Carlos Sainz volgde op bijna vier tienden.
FIA confirm that the incident will be investigated after the session
— WTF1 (@wtf1official) October 8, 2022
Het kwam echter ook tot een vreemd incident waarbij Lando Norris nipt Max Verstappen wist te ontwijken toen de Nederlander plots naar links uitweek terwijl Lando Norris tegen hoge snelheid kwam aangereden. Norris en Verstappen ontsnapten aan een zware crash, de stewards gingen het incident na afloop van de sessie onderzoeken.
“Sorry mate” ?
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Max waves to Lando to apologise the next time round
The incident will be investigated after the session#JapaneseGP #F1 https://t.co/gKGKh0Luhr pic.twitter.com/spM8IgrZqg
Tijdens de ultieme snelle runs leken beide Ferrari-rijders de besttijd van Max Verstappen te gaan verbeteren maar Charles Leclerc en Carlos Sainz strandden op amper een handvol duizendsten van Verstappen. De polepositie ging dus naar Verstappen, al moest hij wel nog afwachten of er nog een eventuele bestraffing zou volgen voor het incident met Lando Norris.