GP van Oostenrijk: George Russell wint na aanrijding tussen Max Verstappen en Lando Norris

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes en George Russell hebben tijdens de GP van Oostenrijk optimaal geprofiteerd van een aanrijding tussen Max Verstappen en Lando Norris. Russell won immers de race na contact tussen Verstappen en Norris. Verstappen finishte ondanks een lekke band en tijdstraf als vijfde terwijl Lando Norris moest opgeven.

Veel oranjefans op de tribunes van de Red Bull Ring en die waren er uiteraard allemaal om polesitter Max Verstappen aan te moedigen. Van op de pole maakte Verstappen een perfecte start en hij bleef dan ook aan de leiding van de race, voor Lando Norris.

Bij de start was er contact tussen Charles Leclerc en Oscar Piastri. Leclerc zat in de sandwich tussen twee wagens en kon er niets aan doen, hij was echter wel het belangrijkste slachtoffer en moest een nieuwe voorvleugel gaan halen. Leclerc zijn race zat er eigenlijk al op.

Tijdens de beginfase van de race viel er verder maar weinig spektakel te noteren op de Red Bull Ring. In ronde 17 kwam Charles Leclerc al voor de tweede keer binnen om een pitstop te maken.

Lewis Hamilton overschreed tijdens het binnenkomen van de pitlane de witte lijn en dat leverde hem een tijdstraf op van vijf seconden.

Fernando Alonso torpedeerde op zijn beurt Guanyu Zhou in de derde bocht, ook Alonso kreeg van de wedstrijdleiding een tijdstraf, de tweevoudig F1-kampioen kreeg 10 seconden tijdstraf voor de aanrijding.

Max Verstappen werd ondertussen onderzocht voor een eventuele ‘unsafe release’ waarbij hij vlak voor de neus van Lando Norris in de pitlane opnieuw weggestuurd werd. Norris moest even remmen maar uiteindelijk besloten de stewards om geen tijdstraf op te leggen. Teamgenoot Sergio Perez kreeg wel een tijdstraf van vijf seconden voor het te snel rijden in de pitlane.

Voor wat spektakel op het circuit moesten we even bij Alpine zijn waar Esteban Ocon en Pierre Gasly met elkaar het gevecht aangingen. Vooraan controleerde Max Verstappen ondertussen de race, de Nederlander had zo’n zeven seconden voorsprong op Lando Norris.

Met nog twintig ronden te gaan kwamen Max Verstappen en Lando Norris allebei binnen voor hun laatste bandenwissel. De pitstop van Max Verstappen verliep niet goed want links achteraan ging de band niet vlot van de wagen, de pitstop van Lando Norris verliep veel beter en zo won hij zo’n drietal seconden op Verstappen.

Norris was aan het jagen op Max Verstappen en we leken dan toch een erg spannend slot van de race te krijgen. Lando Norris deed een eerste aanval bij het aanremmen voor de derde bocht maar Verstappen slaagde erin de aanval af te wenden. Norris deed wel zijn beklag over ‘weaving under braking’.

Met nog twaalf ronden te gaan opnieuw een inhaalpoging van Lando Norris op Verstappen, Norris schoot rechtdoor in de derde bocht en verloor zo opnieuw de positie aan Verstappen. Opnieuw deed Lando Norris zijn beklag over Verstappen die manoeuvreerde onder het remmen.

Even later kregen we opnieuw een poging in bocht drie van Lando Norris. Daarbij kwam het tot contact tussen Max Verstappen en Lando Norris. Allebei stonden ze lek en verloren ze heel wat posities. Verstappen slaagde erin om terug te keren naar de pits en verder te rijden terwijl Lando Norris moest opgeven.

Een furieuze Lando Norris stapte uit zijn wagen terwijl George Russell plots de nieuwe leider in de race was. Carlos Sainz reed tweede maar werd gepasseerd door Oscar Piastri die tijdens de slotronden nog stevig ging jagen op Russell.

Uiteindelijk slaagde George Russell erin om totaal onverwacht de GP van Oostenrijk te winnen. Oscar Piastri en Carlos Sainz vervolledigden het podium. Russell en Mercedes profiteerden optimaal van het incident tussen Max Verstappen en George Russell. Verstappen kreeg een tijdstraf van tien seconden maar finishte desondanks nog steeds op de vijfde plaats.