GP van Oostenrijk: Max Verstappen wint na nieuwe demonstratie op de Red Bull Ring

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft op dominante wijze de GP van Oostenrijk gewonnen. Charles Leclerc bevestigde de vooruitgang van Ferrari met een tweede plaats terwijl Sergio Perez een sterke inhaalrace beloond zag met een derde plaats op het podium.

Max Verstappen kwam redelijk goed weg bij de start al probeerde Charles Leclerc zowel in de eerste bocht alsook de bochten daarna voorbij te gaan aan de Nederlander. Verstappen bleef echter aan de leiding, voor Charles Leclerc en Carlos Sainz.

Yuki Tsunoda ging met zijn AlphaTauri echter breed door de grindbak en we kregen al meteen de safety car op de baan. Tsunoda kwam binnengereden voor een nieuwe voorvleugel.

Bij de herstart bleef Max Verstappen vlot aan de leiding, het kwam niet tot incidenten maar vooral in het midden van het rijdersveld werd er erg dicht bij elkaar gereden. Verstappen bouwde vervolgens een voorsprong uit van zo’n 2-3 seconden op Charles Leclerc.

Beidee Ferrari’s volgden in elkaars spoor en Sainz zette Leclerc een beetje onder druk. Bij Ferrari besloten ze echter op Leclerc voorlopig voor Sainz op de baan te laten en hem niet te vertellen aan de kant te gaan voor Sainz.

Wat verderop zagen we Sergio Perez druk uitoefenen op George Russell en werk maken van zijn inhaalrace. Perez slaagde er uiteindelijk in om Russell te passeren.

Ondertussen deed Lando Norris meermaals zijn beklag over Lewis Hamilton die de baanlimieten niet zou respecteren. Een bestraffing dreigde voor Hamilton. Net als Hamilton kreeg ook Yuki Tsunoda de zwart-witte vlag getoond.

In ronde 14 kregen we een virtuele safety car nadat Nico Hulkenberg zijn Haas F1-bolide met een motorprobleem aan de kant moest zetten.

Heel wat rijders profiteerden ervan om een pitstop te maken. Max Verstappen en beide Ferrari’s waren echter net de ingang van de pitlane gepasseerd. Verstappen bleef buiten terwijl beide Ferrari’s met een ronde vertraging toch de pitlane inreden voor een bandenwissel. Na het verdwijnen van de virtuele safety car had Verstappen een voorsprong van zo’n zestien seconden op Charles Leclerc.

Lewis Hamilton kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor het meermaals niet respecteren van de baanlimieten. Ook Yuki Tsunoda kreeg voor dezelfde inbreuk een tijdstraf van vijf seconden. Hamilton werd even later op indrukwekkende wijze gepasseerd door Carlos Sainz.

In tegenstelling tot de sprintrace van gisteren kregen we vandaag heel wat spektakel en inhaalmanoeuvres te zien.

In ronde 25 kwam Max Verstappen als leider in de race binnen, een stuk later dan de andere rijders en daarmee kwam Charles Leclerc aan de leiding van de race. Verstappen kwam achter beide Ferrari’s opnieuw op de baan. Carlos Sainz werd echter al snel gepasseerd en de jacht op Charles Leclerc kon aangevat worden.

Ondertussen deelde de wedstrijdleiding constant waarschuwingen uit voor het niet respecteren van de baanlimieten. Ook Carlos Sainz kreeg uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden.

Lewis Hamilton en Lando Norris zagen we ondertussen strijden voor de vierde plaats. Norris werd er door McLaren aan herinnerd dat het belangrijk was om absoluut de baanlimieten te respecteren, zeker gezien het feit dat Hamilton een tijdstraf had gekregen.

Verstappen naderde snel op Charles Leclerc, op de harde band was Verstappen duidelijk sneller dan Leclerc die op de medium band stond.

Charles Leclerc verdedigde stevig tegenover Verstappen maar de Monegask moest zich uiteindelijk gewonnen geven. Verstappen passeerde Leclerc en greep de leiding in de race.

Met nog dertig ronden te gaan had Verstappen een voorsprong van bijna negen seconden op Charles Leclerc, Carlos Sainz volgde op zijn beurt op vier seconden van Leclerc. Door de vele tijdstraffen kon er vooral in het middenveld nog bijzonder veel verschuiven. Perez was nog steeds bezig aan zijn inhaalrace en haalde Alonso in om de vijfde plaats te claimen.

Bij het ingaan van ronde 46 kwam Carlos Sainz binnen voor zijn tweede pitstop. De Spanjaard onderging zijn tijdstraf van vijf seconden en kwam daardoor achter Lando Norris opnieuw de baan op. Niet lang want enkele bochten verder haalde Carlos Sainz al opnieuw Norris in om de vierde plaats te veroveren. Norris volgde vervolgens in het spoor van Sainz.

Even later kwam ook Charles Leclerc binnen waardoor Verstappen en Perez op de plaatsen één en twee kwamen te liggen. Allebei moesten ze echter nog een tweede pitstop maken. Na zijn pitstop bleef Verstappen comfortabel aan de leiding van de race, Perez kwam als vijfde opnieuw de baan op, op een viertal seconden van Sainz en Norris die streden voor de laatste podiumplaats.

Lando Norris bleef aansluiting hebben bij Carlos Sainz maar het was vooral Sergio Perez die kwam aansluiten bij het duo.

Met nog vijftien ronden te gaan ging Sergio Perez voorbij aan Lando Norris en de Mexicaan begon vervolgens te jagen op Carlos Sainz in de Ferrari.

Gezien Perez een stuk sneller was dan beide Ferrari’s bood Carlos Sainz stevig weerwerk, ongetwijfeld om Perez zoveel mogelijk op te houden en de tweede plaats van Charles Leclerc veilig te stellen.

In ronde 62 slaagde Perez er na meerdere ronden strijden eindelijk in om Carlos Sainz te passeren. Max Verstappen reed ondertussen nog steeds comfortabel aan de leiding met zo’n twintig seconden voorsprong op Charles Leclerc terwijl Perez nu de top drie vervolledigde.

Met nog twee ronden te gaan kwam Max Verstappen opnieuw binnen voor een nieuw setje zachte banden. Verstappen wou nog een ultieme poging doen om de snelste rondetijd te rijden. Een risico want tijdens een pitstop kan altijd wel iets mislopen, ook al had hij voor de pitstop zo’n 24 seconden voorsprong op Leclerc.

In de allerlaatste ronde reed Max Verstappen inderdaad nog de snelste ronde en daarmee scoorde hij nog een extra wk-punt.

Verstappen domineerde de race, ook al moest hij even de leiding afstaan aan Charles Leclerc die als tweede finishte. Sergio Perez reed een ijzersterke inhaalrace van finishte na een start van op P15 als derde op het podium.