GP van Spanje: voorbeschouwing

Het Circuit van Catalunya is een motorsportcentrum dat slecht een paar kilometer ten noorden van Barcelona ligt.

De 4.728 kilometer lange baan bestaat uit verschillende opmerkelijke rechte stukken en een uitdagende mengeling van langzame, middelmatige en snelle bochten. De rijders en ingenieurs zoeken het hele weekend naar een compromis tussen goede grip voor de hele reeks verschillende bochten en een lage downforce voor het zeer lange rechte stuk aan start en finish. Het Circuit de Catalunya is een erg goed voorbeeld van een modern circuit ontwerp en was de voorbije jaren dan ook één van de favoriete testcircuits van de verschillende teams. Vorige week nog ging hier een testsessie door.

Een rondje op het Circuit de Catalunya

De eerste bocht, de "Elf-bocht" is waarschijnlijk meteen één van de beste inhaalmogelijkheden van het circuit. Hij wordt gevolgd door een zachte bocht naar links waarna de rijders terecht komen in een lange snelle bocht naar rechts in 4e versnelling. Dit is de eerste echt belangrijke en moeilijke bocht van het circuit. Hier is veel tijd te winnen in de kwalificatie als hij voluit wordt genomen. In de race is het vooral belangrijk om op het juiste moment gas te lossen. Tegen een snelheid van 160 km/U komt men dan op een klein recht stuk dat naar de Repsol bocht leidt. De apex ligt hier diep in de bocht en doordat de bocht zich opent bij de exit is een snelle acceleratie hier mogelijk is. Een rechtstukje met topsnelheden tot 240 km/u brengt ons naar een hairpin, hard remmen naar 95km/u in 2e versnelling. Doordat deze bocht bergafwaarts gaat, worden hier vaak de remmen geblokkeerd. Een lichte knik naar links is bocht 6, als je dit al een bocht kan noemen. Zo komen we in de bochtencombinatie 7-8. Eerst naar links, het is hier zeer belangrijk om veel curb mee te nemen om zo snel mogelijk bocht 8 naar rechts door te komen. Bocht 9 is waarschijnlijk de moeilijkste bocht van het circuit. Het is een blinde bocht naar rechts die net niet voluit genomen kan worden. In kwalificatie wanneer alle parameters meezitten en de wagen perfect is afgesteld zou de bocht eventueel wel volgas genomen kunnen worden. Het is ook zeer moeilijk om de juiste rijlijn te vinden. Wanneer er te vroeg wordt ingestuurd komt de rijder asfalt te kort aan het einde van de bocht, wanneer de bocht te laat wordt aangesneden verliest men veel snelheid. Doordat na deze bocht een lang recht stuk volgt is het cruciaal om er goed en snel door te komen. Na het rechte stuk volgt een haarspeldbocht die in 1e of 2e versnelling kan genomen worden. Bocht 11 is een knik naar links en bocht 12 een gemiddeld snelle bocht naar rechts. Hierna volgt het nieuwe gedeelte van het circuit. Bocht 13 is nu een zeer trage bocht naar rechts. Meteen bij de exit moet je al terug naar de rechterkant van het circuit uitwijken voor een chicane links-rechts. Deze is niet al te moeilijk. De laatste bocht van het circuit, die ongewijzigd is gebleven kan nu volledig voluit genomen worden. De wagens komen hier nu ook veel trager aan dan vroeger, dus voluit gaan is niet meer zo moelijk. En zo komen we terug aan het rechte stuk van start en finish.

De huidige weersvoorspelling voor het weekend

Gedurende het hele weekend zal het zonnig zijn in Barcelona met temperaturen rond de 22 graden.

Tijdschema

Vrijdag:

Eerste vrije training- 10.00-11.30
Tweede vrije training- 14.00-15.30

Zaterdag:

Derde vrije training- 11.00-12.00
Kwalificatie- 14.00

Zondag:

Race- 14.00