GP van Turkije: Voorbeschouwing

Circuit: Istanbul Otodrom
Plaats: Istanboel, Turkije
Lengte: 5,338 km
Ronden: 58
Totaal: 309,356 km
Ronderecord: Juan Pablo Montoya – McLaren – 1’24.770

Het F1 seizoen hervat op het circuit van Istanbul, het zal de 3e GP van Turkije in de geschiedenis zijn, nadat het circuit zijn intrede op de kalender maakte in het seizoen 2005. Het circuit bevindt zich aan de oostelijke kant van Istanbul en ligt bij gevolg in Azië. Volgens Bernie Ecclestone is de Istanbul Otodromo het beste circuit ter wereld. Het is het zoveelste circuit op de F1 kalender dat ontwikkelt werd door Herman Tilke.

Het circuit is een mengeling van scherpe, wijde, smalle en snelle bochten. Volgens de ingenieurs kunnen topsnelheden tot 320 km/u behaald worden. De tribunes bieden plaats aan meer dan 130.000 toeschouwers. Vooral bocht 8, een 3-dubbele linkse, spreekt tot de verbeelding van fans en rijders. Hoewel er enkele spectaculaire bochten op het circuit liggen zullen sommigen toch niet zo blij zijn met de gigantische uitloopstroken langs de baan.

Een rondje op het circuit van Istanbul

De eerste bocht van het circuit is een half blinde bocht in 1e versnelling. De entry van de bocht ligt bergaf en de exit gaat bergop. Opschakelen naar 2e versnelling richting een lange bocht naar rechts. Deze kan voluit genomen worden. Dan komen we bij een serie s-bochten, links-rechts-links in 3e en 2e versnelling. Na die laatste linkse gaan de rijders weer bergop richting een haarspeldbocht die in 2e versnelling wordt genomen. Dan komen we bij bocht 8, de meest uitdagende van het circuit. De bocht bestaat uit 4 delen naar linkse en kan bijna voluit genomen worden. Hier kan veel tijd gewonnen worden, maar de kleinste fout bij het insturen kan de rijders heel veel tijd kosten. Een klein rechtstuk en heel hard in de ankers voor een zeer trage chicane in 2e versnelling. Die brengt ons op het enorm lange rechte stuk waar een kleine knik naar rechts in ligt. Deze kan evenwel voluit genomen worden en aan het einde van het rechte stuk halen de wagens een topsnelheid van 320 km/ u. Aan het einde van het rechte stuk ligt een haarspeldbocht, waardoor die gedeelte de ideale inhaalplek van het circuit is. Het laatste gedeelte is een opeenvolging van een linkse, een rechtse en terug een linkse hairpin. Die laatste brengt ons terug op het rechte stuk van start en finish.

De weersvoorspelling voor het weekend

Het belooft er een mooi weekend te worden met bijna geen kans op regen.

Vrijdag zullen de oefensessies verlopen bij stralende zonneschijn met een maximumtemperatuur van 32°C. Ook zaterdag is dat het geval met eveneens een maximumtemperatuur van 32°C. Op beide dagen is er een regenkans van 0%.

Zondag wordt het iets frisser en zal de maximumtemperatuur 30°C bedragen. De race zal eveneens onder een stralende zonneschijn verreden worden en de regenkans is met zijn 10% te verwaarlozen.

Tijdschema voor de GP van Turkije

Vrijdag 24 augustus 2007

Vrije training 1 – Van 9 tot 10.30 uur
Vrije training 2 – Van 13 tot 14.30 uur

Zaterdag 25 augustus 2007

Vrije training 3 – Van 10 tot 11 uur
Kwalificatie- Vanaf 13 uur

Zondag 26 augustus 2007

Race- Vanaf 14 uur

Discussieer mee over de GP van Turkije op ons forum: http://f1journaal.edpnet.be/phpBB2/viewtopi

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print