Het lijkt misschien wat raar maar toch zit er enige waraheid in deze stelling.
Vanaf volgend seizoen wordt Pirelli opnieuw bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse bandenfabrikant zal echter niet alleen banden leveren aan de Formule 1 maar ook aan de GP2.
Meer zelfs, de banden in de Formule 1 en de GP2 zullen dezelfde zijn, waardoor F1-teams die een link hebben met een GP2-team extra voordeel kunnen hebben tijdens de F1-weekends. Dat kan ervoor zorgen dat die F1-teams over veel meer informatie beschikken en beter weten hoe de banden zich gedragen op het circuit waar dat weekend de race plaatsvindt.
Een erg belangrijk en niet te onderschatten voordeel en daar probeert het team van Lotus meteen ook van te profiteren. Vanaf volgend seizoen zal het Air Asia team immers deelnemen aan de GP2. En is dat team nu net niet van Tony Fernandes, die eveneens teambaas is bij Lotus?
“Voor zover wij weten is er weinig verschil bij het gebruik en gedrag van de banden op een F1-wagen en GP2-wagen,” aldus Mike Gascoyne tegenover Autosport. “Ik denk dat het heel wat goede informatie kan opleveren en het is ook mooi voor de GP2-rijders die zich verbonden kunnen voelen met de Formule 1.”
Het team van Lotus wil dus inspelen op dit gegeven door ook een GP2-team te hebben waarbij het informatie over de banden kan bekomen. Tevens zullen de rijders van dat team ook de reserverijders voor Lotus worden tijdens de GP-weekends.
“We hebben er geen geheim van gemaakt dat het erg goed is om nu een GP2-team te hebben met onze partner Air Asia. Het is erg positief voor ons omdat de GP2 en F1 op dezelfde banden zullen rijden. De grote hoeveelheid extra informatie die je daardoor krijgt tijdens een raceweekend zal ons een groot voordeel opleveren. We willen ook dat de GP2-rijders onze reserverijder en testrijder worden.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}