“Grote vraagtekens over de F1-regels moeten opgelost worden alvorens Red Bull-Porsche deal wordt bereikt”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner zegt dat er geen schot komt in de deal met Porsche zo lang er geen duidelijkheid is over de de toekomstige F1-regels.

Vorige week kwam aan het licht dat Porsche een aandeel van vijftig procent zal vergaren in Red Bull Technologies, het bedrijf dat het chassis van Red Bull Racing produceert. Maar Christian Horner zegt dat de deal niet verder kan gaan zolang er geen duidelijkheid komt over de toekomstige regels van de Formule 1.  

“Er is een gezonde dialoog met Porsche en ik vind het geweldig dat bedrijven als Porsche en Audi serieus naar de Formule 1 kijken,” zei hij. “Maar er zijn een aantal grote bezwaren die eerst van de baan moeten voordat het ook maar in de buurt van vooruitgang kan komen.”

“Het gaat er vooral om wat de uiteindelijke technische, sportieve en financiële regels voor de krachtbron zullen zijn. Zullen die eerlijk en billijk zijn voor de nieuwkomers tegenover de huidige machthebbers? Dat is dus het eerste stukje van de puzzel dat nog gelegd moet worden.”

“Ik weet dat de FIA daar hard aan werkt en hopelijk krijgen we dat in de komende weken te zien. Op dat moment kunnen we natuurlijk om de tafel gaan zitten en verder praten met de jongens van Porsche.”

Mercedes en Ferrari hebben alvast al laten weten dat zij de onderhandelingen niet opzettelijk dwarsbomen om Porsche stokken in de wielen te steken. Horner, van zijn kant, denkt dat veel zal afhangen van hoe aantrekkelijk de nieuwe regels vanaf 2026 zullen zijn voor nieuwe constructeurs en ondanks alle berichten van afgelopen week laat hij ook weten dat ze nog in de onderhandelingsfase zitten.

“Er zijn nog zoveel beperkingen op basis van de reglementen die het fundamentele deel zijn.”

“Red Bull heeft zijn betrokkenheid bij de Formule 1 aangetoond, zijn lange levensduur in de sport als aanvankelijk als sponsor, vervolgens als teameigenaar, daarna als dubbele teameigenaar en vervolgens als promotor met een circuit en ga zo maar door,” zei hij. “Ik denk dat alles waar we naar kijken heel erg gericht is op de lange termijn. We kijken niet naar een korte termijn oplossing.”