Dit seizoen is het al meermaals gebeurd dat Ferrari en McLaren afwissellen als overheersend team gedurende enkele races. In Hockenheim en Groot-Brittannië leek het nog alsof McLaren een grote voorsprong had uitgebouwd op Ferrari, maar niets was minder waar.
In Hongarije kon enkel een kapotte motor Massa van de zege houden, anders was niemand in zijn buurt gekomen. Ook op het stratencircuit van Valencia was Massa in zijn Ferrari niet bij te houden en Hamilton kon op geen enkel moment de Braziliaan aanvallen.
Toch staat Lewis Hamilton met nog zes races te gaan zes punten voor op de Braziliaan, en dat had er helemaal anders kunnen uitzien indien Massa niet moest opgeven in Hongarije. Dan had de Braziliaan in plaats van zes punten achterstand, vier punten voorsprong gehad.
Een voorsprng die gedeeltelijk toe te schrijven is aan de betrouwbaarheid van de McLaren, bewijs daarvan is dat Ferrari voor de tweede keer in evenveel races kreeg af te rekenen met een motor die stuk ging. Deze eker was Kimi Räikkönen het slachtoffer. De betrouwbaarheid van de wagens zal dan ook een belangrijke rol spelen in het kampioenschap.
"Zoals men kan zien is de betrouwbaarheid een sleutel tot succes. Iedereen heeft dan ook het doel om te finishen en punten te behalen. Ik maak me alvast geen zorgen over de betrouwbaarheid van mijn wagen. De voorbije anderhalf jaar hadden we een buitengewone betrouwbaarheid," besloot Lewis Hamilton.