Helmut Marko: “Ik hoop niet dat de F1 een kampioenschap van boekhouders wordt”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Dr. Helmut Marko laat weten dat hij niet houdt van het idee dat de F1 gegijzeld wordt door het nieuwe budgetplafond.

Momenteel staat het budgetplafond in de Formule 1 vast op honderdvijftig miljoen dollar, afhankelijk van het aantal wedstrijden dat een seizoen telt. Maar de inflatie die wereldwijd door het dak gaat zorgt ervoor dat het voor de teams nog moeilijker wordt om het budgetplafond te respecteren. Het belang van de boekhouders van de teams wordt dus alsmaar groter en dat vindt Dr. Helmut Marko maar niks.

“De financiële afdeling is aanzienlijk uitgebreid,” aldus Marko tegenover ‘Motorsport-Total.’

“In het verleden moesten de technici alleen registreren hoeveel ze nodig hadden, en als ze buiten het bedrijfsplan vielen moest je dat op de een of andere manier coördineren met Red Bull in Salzburg.”

“Nu is het zo dat de samenwerking met de financiers de updates bepaalt en ook die van de omvang van de updates.”

“Maar het is niet zo dat de financier zegt: vanaf dan kunnen er geen updates meer komen. Wij van de teamleiding kijken er naar en zeggen dat er nog een update moet komen. Dan moet dat ergens anders worden bespaard.”

“Het is een proces waar de FIA van leert, waar wij van leren. Maar ik hoop niet dat het ontaardt in een boekhouderskampioenschap.”

Bovendien is het ook moeilijk om personeel te behouden in de nieuwe regelgeving maar dat lijken ze bij Red Bull alvast met een handigheidje op te lossen.

 “We hebben mensen geschrapt bij Red Bull Racing, maar we hebben ze nog steeds Red Bull Technology,” legt Marko uit. “De mensen worden dan overgeplaatst en krijgen andere taken.”

Maar toch zijn er ook mensen die andere oorden hebben opgezocht, het voormalige hoofd aerodynamica van Red Bull is bijvoorbeeld naar Aston Martin getrokken. Dat hoopt Marko echter tot het minimum te beperken.

“We hebben een degelijk team, we hebben weinig fluctuatie. Het gebeurt dat iemand vertrekt, maar het was niets essentieels in onze aerodynamica afdeling.”

“Dat was mogelijk omdat we zo’n solide en gepassioneerde groep hebben en een goede financier die dat regelt met het budgetplafond.”

Ook de oorlog in Oekraïne heeft de Formule 1 niet gespaard vertelt Marko. 

“Als ons een bedrag X wordt toegekend, kunnen wij het momenteel niet realiseren omdat wij niet aan de nodige materialen kunnen geraken. Er zijn tekorten op de wereldmarkt,” zei hij.

“Specialist in aandrijfsystemen AVL kan niet ad hoc leveren omdat staal schaars is. Constructiebedrijven kun je nauwelijks vinden. Daar moet je rekening mee houden in zo’n totaalpakket.”

“We hadden het geluk dat we de meeste constructiewerkzaamheden al voor het begin van de oorlog hadden afgerond. We hadden van tevoren al bij AVL besteld. Daardoor hadden we niet meer zoveel last van het staaltekort.”