Helmut Marko: “Ik ken Max, daarom laat ik hem niet op de Nordschleife rijden”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen met een F1-bolide op de Nürburgring-Nordschleife laten rijden zou volgens Dr. Helmut Marko een te groot risico zijn

In November zal Red Bull een evenement organiseren op de legendarische Nordschleife waarbij Daniel Ricciardo met een aantal oude F1-bolides van het team een demo zal geven. Ook AlphaTauri-rijder Yuki Tsunoda zal te bewonderen zijn in een Honda NSX GT3 Evo.

Helmut Marko benadrukt dat wereldkampioen Max Verstappen niet van de partij zal zijn, zelfs niet met een oude bolide op demonstratiebanden. 

“Eigenlijk is het gewoon een showrun, je hebt geen tijd om de auto af te stellen”, aldus Marko. “De Nordschleife is iets heel speciaal, er zijn hobbels, je springt, enzovoort. En dan is er de auto die er niet specifiek voor gebouwd is.”

“En ik ken Max. Hij zegt dat hij niet geïnteresseerd is in records, maar hij kent het record wel tot op de seconde en hij rijdt daar niet om het te breken maar hij wil het met afstand beter doen.”

Het record staat op naam van Timo Bernhard, die met de Porsche 919 Tribute een tijd liet optekenen van 5 minuten 19 seconden en 546 honderdsten. Marko vertelt dat de demo-auto van Red Bull daar niet op voorbereid is. 

“Het is een groot risico en onnodig om te nemen. Je kan het dan eens worden en dan zal hij zeggen: ‘Ik ga het niet doen.’ Maar vanaf het moment dat hij in de auto zit zal hij het toch proberen.”

Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel zal ook deelnemen aan het evenement. Max Verstappen verbrak nog niet zo lang geleden het record van de Duitser en heeft nu het meeste overwinningen gescoord voor Red Bull. Volgens Helmut Marko heeft Verstappen intrinsiek meer snelheid dan Vettel, terwijl die laatste uren spendeerde met de engineers in debriefings.

 “Het zijn verschillende karakters,” zei Marko. “Ze zijn allebei volledig gefocust op racen en ze hebben ongelooflijk veel talent.”

“Misschien is Max meer een natuurtalent, Seb gaat tot in het kleinste detail. Het was geen leuke tijd om engineer bij hem te zijn, want als je iets wilt, keek hij ernaar, keek ernaar. Er was niets per ongeluk zou ik zeggen. Alles was duidelijk gepland en ook zo uitgevoerd.”

“Dus het grootste verschil is misschien dat Max het makkelijker doet, het is allemaal natuurlijk. Maar het zijn allebei grote rijders, zonder twijfel. En Max heeft nu meer overwinningen dan wij hadden met Seb.”