Honda: “Het is moeilijk om de door nieuwe brandstof verloren performance terug te winnen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Honda ondervinden al de motorfabrikanten problemen om de performance die verloren gaat door het gebruik van E10-brandstof terug te winnen, wat de concurrentie ook beweert.

Sommige motorleveranciers spreken van een verlies tot 20 pk door de introductie van de E10-brandstof maar tegelijkertijd valt er ook te horen dat veel van die verloren performance al is teruggewonnen. Bij Honda zijn ze het niet volledig eens met de beweringen van de concurrentie.

Ook de Honda-motor heeft door de introductie van de E10-brandstof vermogen verloren maar hoeveel willen de Japanners uiteraard niet zeggen.

“Dat is een geheim,” aldus Honda’s power unit manager Yasuaki Asagi volgens ‘Motorsport.com’. “Het lijkt dat andere motorfabrikanten zeggen dat het ongeveer hetzelfde zal zijn, integendeel, zo’n mededeling betekent dat het moeilijk is om hetzelfde prestatieniveau te verkrijgen als vorig jaar.

Volgens Asagi zorgt de nieuwe brandstof ervoor dat het een enorme uitdaging is om de power unit hetzelfde prestatieniveau te laten hebben als de motoren van vorig jaar.

“Het ‘reageren’ op de E10-brandstof is de grootste uitdaging,” aldus Asagi. ‘De architectuur was al grotendeels bepaald dus we hebben wat wijzigingen gedaan om de best mogelijke prestaties te verkrijgen met de E10-brandstof.”

“Wat de E10-brandstof betreft is er bij een zelfde gewicht aan brandstof minder energie die wordt gegenereerd. Dat is eigen aan dergelijk type brandstof.”

“Langs de andere kant is de wisselvalligheid van de verbranding die er met de oude brandstof was nu beter te controleren.”

“We richten ons op maximale efficiëntie, maar met de E10-brandstof zal het vermogen dat met de power unit wordt gegenereerd verminderen,” besloot Asagi.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print