Interview met Jan Heylen

Jan Heylen. U kent de man ongetwijfeld wel en zoniet moet u maar eens afzakken naar Donington in het weekend van 10 en 11 september. Heylen is autoritair leider in de Eurocup Mégane Trophy, een nieuwe klasse die in het voorprogramma van de Formule Renault 3.5 rijdt tijdens de World Series by Renault.

In juni lekte uit dat Heylen in gesprek was met Minardi om derde piloot te worden van het team. Dit weekend rijdt Jan Heylen in de 24 Uren van Zolder, samen met Marc Goossens, David Hart en Guy Verheyen op de Corvette C5-R van Selleslagh Racing Team. F1world.be was aanwezig in Zolder en sprak met de Belgische F1-hoop.

Jan, het is bekend dat je trachtte om dit jaar bij Minardi als derde piloot te starten. Waarom zag je daarvan af?

“Die gesprekken waren al langer aan de gang. Aanvankelijk was het de bedoeling om de volledige Europese toer mee te doen met de F1. In het begin van het seizoen is dat niet kunnen doorgaan en heb ik zelf dat project aan de kant geschoven. Het is zo dat de mensen van Minardi me na de derde wedstrijd terug gecontacteerd hebben. Tegen die tijd waren we al bezig met een aantal andere projecten. De middelen waren er om het te doen en voor mij zou dat een fantastische ervaring geweest zijn. Wat zeker niet onbelangrijk is om de ervaring op te doen in zo’n auto. We hadden niet de juiste structuur rondom, om aan zo’n project te beginnen dus heb ik zelf besloten om er dan maar beter niet aan te beginnen en verder te werken aan 2006.”

We zien je dus volgend jaar in een F1-bolide?

“Het kan alle kanten uit. Ik zal zeker in een éénzitter zitten. Of dat in een F1 zal zijn of iets anders kan ik op dit moment niet zeggen.”

Je bent dit jaar redelijk succesvol en ook leider in de Mégane Trophy, maar het laatste weekend in Oschersleben was niet zo goed. Wat liep er mis?

“In Oschersleben hadden we een pechweekend. De snelheid was er zoals altijd. In de eerste manche had ik een lekke band. Ik kon de wedstrijd nog uitrijden, maar ik moest iedereen voorbij laten. Dat is racen hé. De tweede wedstrijd hebben we door een domme fout verloren. We reden met 15 seconden aan de leiding, maar dan kreeg ik een drive-trough-straf omdat we bij de startopstelling een fout hebben gemaakt. Dat hoort erbij, maar we staan nog altijd aan de leiding en proberen de twee volgende races in Donington terug te winnen.”

Twee maanden geleden testte je in de Formule 3 te Oschersleben, had dat iets met de voorbereiding op de Mégane-race te maken?

“Nee helemaal niet. In de Formule 3 doe ik voor het Franse Mygale al het testwerk en het is ook daar, in samenwerking met Holzer – de mensen van OPC uit de DTM – dat ik in de winter al het testwerk deed. Ze vroegen me voor die test in Oschersleben of ik vrij was om het team te komen helpen.”

Geen voorbereiding op de eenzitters, GP2 of F1?

“Het is zo dat ik met Holzer en Mygale bepaalde afspraken heb, waardoor ik de enige testpiloot ben. Als ze mij nodig hebben bellen ze mij op.”

Als je de Mégane Trophy wint, bestaat er dan een kans dat je volgend jaar in de DTM rijdt met de steun van Mercedes?

“Het contract met Mercedes is sinds het begin van dit jaar beëindigd. Er is nog altijd contact met hen, maar ik verwacht niet dat het die kant zal uitgaan. Ik sluit DTM helemaal niet uit, maar niet in samenwerking met Mercedes. Dat is nog afwachten.”

Dit weekend de 24 Uren van Zolder. Is dit een eenmalige gebeurtenis, of zien we jou nog terug in de Belcar?

“Nee. Op dit moment is dat niet de bedoeling. Ik heb mijn eigen programma, waarmee ik het voldoende druk heb. De 24 Uren is iets dat ik al lang wilde doen. Ook als ambassadeur van Zolder is dat heel leuk dat ik dat kan doen. Zeker met Marc (Goossens) en SRT samen.”

Palmares Jan Heylen:
1992-1999: Karting – Nationaal kampioen (1998)
2000: Britse Formule Ford Winter Series
2001: 12de in de Britse Formule Ford
2002: Vice-kampioen in de Britse Formule Ford én winnaar Formule Ford Festival van Brands Hatch
2003: F3 Euroseries en Spaanse F3
2004: 15de in Int. F3000-kampioenschap en 3de in Duitse F3
2005: Leider in Eurocup Mégane Trophy
Dit weekend rijdt Jan Heylen in de 24 Uren van Zolder, samen met Marc Goossens, David Hart en Guy Verheyen op de Corvette C5-R van Selleslagh Racing Team. F1journaal.be was aanwezig in Zolder en sprak met de Belgische F1-hoop.
a:0:{}
Jan Heylen. U kent de man ongetwijfeld wel en zoniet moet u maar eens afzakken naar Donington in het weekend van 10 en 11 september. Heylen is autoritair leider in de Eurocup Mégane Trophy, een nieuwe klasse die in het voorprogramma van de Formule Renault 3.5 rijdt tijdens de World Series by Renault.

In juni lekte uit dat Heylen in gesprek was met Minardi om derde piloot te worden van het team. Dit weekend rijdt Jan Heylen in de 24 Uren van Zolder, samen met Marc Goossens, David Hart en Guy Verheyen op de Corvette C5-R van Selleslagh Racing Team. F1journaal.be was aanwezig in Zolder en sprak met de Belgische F1-hoop.

Jan, het is bekend dat je trachtte om dit jaar bij Minardi als derde piloot te starten. Waarom zag je daarvan af?

“Die gesprekken waren al langer aan de gang. Aanvankelijk was het de bedoeling om de volledige Europese toer mee te doen met de F1. In het begin van het seizoen is dat niet kunnen doorgaan en heb ik zelf dat project aan de kant geschoven. Het is zo dat de mensen van Minardi me na de derde wedstrijd terug gecontacteerd hebben. Tegen die tijd waren we al bezig met een aantal andere projecten. De middelen waren er om het te doen en voor mij zou dat een fantastische ervaring geweest zijn. Wat zeker niet onbelangrijk is om de ervaring op te doen in zo’n auto. We hadden niet de juiste structuur rondom, om aan zo’n project te beginnen dus heb ik zelf besloten om er dan maar beter niet aan te beginnen en verder te werken aan 2006.”

We zien je dus volgend jaar in een F1-bolide?

“Het kan alle kanten uit. Ik zal zeker in een éénzitter zitten. Of dat in een F1 zal zijn of iets anders kan ik op dit moment niet zeggen.”

Je bent dit jaar redelijk succesvol en ook leider in de Mégane Trophy, maar het laatste weekend in Oschersleben was niet zo goed. Wat liep er mis?

“In Oschersleben hadden we een pechweekend. De snelheid was er zoals altijd. In de eerste manche had ik een lekke band. Ik kon de wedstrijd nog uitrijden, maar ik moest iedereen voorbij laten. Dat is racen hé. De tweede wedstrijd hebben we door een domme fout verloren. We reden met 15 seconden aan de leiding, maar dan kreeg ik een drive-trough-straf omdat we bij de startopstelling een fout hebben gemaakt. Dat hoort erbij, maar we staan nog altijd aan de leiding en proberen de twee volgende races in Donington terug te winnen.”

Twee maanden geleden testte je in de Formule 3 te Oschersleben, had dat iets met de voorbereiding op de Mégane-race te maken?

“Nee helemaal niet. In de Formule 3 doe ik voor het Franse Mygale al het testwerk en het is ook daar, in samenwerking met Holzer – de mensen van OPC uit de DTM – dat ik in de winter al het testwerk deed. Ze vroegen me voor die test in Oschersleben of ik vrij was om het team te komen helpen.”

Geen voorbereiding op de eenzitters, GP2 of F1?

“Het is zo dat ik met Holzer en Mygale bepaalde afspraken heb, waardoor ik de enige testpiloot ben. Als ze mij nodig hebben bellen ze mij op.”

Als je de Mégane Trophy wint, bestaat er dan een kans dat je volgend jaar in de DTM rijdt met de steun van Mercedes?

“Het contract met Mercedes is sinds het begin van dit jaar beëindigd. Er is nog altijd contact met hen, maar ik verwacht niet dat het die kant zal uitgaan. Ik sluit DTM helemaal niet uit, maar niet in samenwerking met Mercedes. Dat is nog afwachten.”

Dit weekend de 24 Uren van Zolder. Is dit een eenmalige gebeurtenis, of zien we jou nog terug in de Belcar?

“Nee. Op dit moment is dat niet de bedoeling. Ik heb mijn eigen programma, waarmee ik het voldoende druk heb. De 24 Uren is iets dat ik al lang wilde doen. Ook als ambassadeur van Zolder is dat heel leuk dat ik dat kan doen. Zeker met Marc (Goossens) en SRT samen.”

Palmares Jan Heylen:

1992-1999: Karting – Nationaal kampioen (1998)
2000: Britse Formule Ford Winter Series
2001: 12de in de Britse Formule Ford
2002: Vice-kampioen in de Britse Formule Ford én winnaar Formule Ford Festival van Brands Hatch
2003: F3 Euroseries en Spaanse F3
2004: 15de in Int. F3000-kampioenschap en 3de in Duitse F3
2005: Leider in Eurocup Mégane Trophy

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print