P20 op de startgrid voor de GP van Las Vegas, dat is de harde realiteit waarmee Lewis Hamilton na afloop van de kwalificatie werd geconfronteerd. Hamilton kende daarmee de slechtste kwalificatie van een Ferrari-rijder sinds 2009.
Na een vijfde tijd in de laatste oefensessie zag het er nochtans allemaal goed uit voor Lewis Hamilton. Het bemoedigend resultaat tijdens de oefensessie deed het beste vermoeden voor de kwalificatie. De kwalificatie draaide, deels door de weersomstandigheden en voor Hamilton slecht getimede vlaggen, op een desillusie uit.
Lewis Hamilton kwalificeerde zich immers als allerlaatste en dus P20 op de startgrid. Daarmee zette Hamilton het slechtste kwalificatieresultaat van een Ferrari-rijder neer sinds 2009, toen Giancarlo Fisichella zich voor de GP van Abu Dhabi als laatste kwalificeerde.
“Ik ga proberen morgen terug te vechten,” probeerde Hamilton zijn teleurstelling enigszins te verbergen en met een positieve noot te beginnen aan zijn terugblik op de kwalificatie. “Ik heb al het mogelijke gedaan op het vlak van de voorbereiding, op het vlak van de oefensessies. Vandaag voelde goed tijdens de derde oefensessie.”
“Ik kreeg gewoon aan het einde het rondje niet goed voor elkaar, maar ik had het gevoel dat we de snelste waren. En dan lig je uit de kwalificatie met de twintigste tijd. Dit jaar voelt echt als mijn zwaarste jaar.”
Hamilton werd aan het einde van Q1 verschalkt door enkele gele vlaggen. Daardoor moest hij van het gas en kon hij uiteindelijk niet meer aan een ultieme laatste snelle ronde beginnen. Hamilton laat in het midden of er sprake was van aarzeling, verwarring of een miscommunicatie.
“Ik had een gele vlag in de laatste sector, toen ik bocht 17 in ging was er een gele vlag en ik moest inhouden. Ik reed over de finishlijn en het was rood. Maar ik beschikte sowieso niet over de nodige grip, ik denk dan ook dat het niet veel verschil zou gemaakt hebben.”






