De laatste dagen is er opnieuw veel te doen over de zogenaamde motorbevriezing in de formule 1. Het team van Renault liet openlijk blijken dat het vermoedt dat verschillende teams wat de motorbevriezing betreft de grenzen al te ruim opzoeken.
Zo zou men onder het moto van kostenbesparing en bedrijfszekerheid toch allerlei kleine wijzigingen aan de motoren doorvoeren, waardoor de motoren toch krachtiger worden. Hierbij moet echter opgemerkt worden dat de gedane wijzigingen weliswaar zijn toegestaan door het reglement.
Gisteren voegde Toyota zich bij het standpunt van Renault. Mario theissen van BMW relativeert heel de discussie echter. BMW zou samen met ondermeer Ferrari en McLaren tot de geviseerde teams behoren.
Momenteel kunnen de teams enkel en alleen nog wat extra pk’s voor hun motor vinden door de ontwikkeling van het uitlaatsysteem, de olie en benzine die ze gebruiken. Volgens Theissen is men dan ook uiterst gelimiteerd in zijn mogelijkheden.
"Aangezien we olie en benzine reeds meer dan tien jaar verder aan het ontwikkelen zijn, is de marge zeer gering," aldus Theissen.
Volgens Theissen heeft BMW sinds invoering van de motorbevriezing dan ook minder dan 10 extra pk voor de motor gevonden. Geruchten als zou Ferrari plots 25 tot 50 pk extra voor haar motor gevonden hebben vindt Theissen dan ook grote onzin.
"Dat is onmogelijk. Indien men zou proberen om de volgende drie tot vijf pk te vinden, dan zou dat heel veel energie en geld kosten. Zoveel geld zelfs, dat het beter is om dat ergens anders in te investeren," besluit Mario Theissen.