Mattia Binotto: “Sainz nog een pitstop laten maken was de juiste beslissing”

Ferrari
Ferrari

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft de keuze verdedigd om Carlos Sainz met nog iets meer dan tien ronden een tweede pitstop te laten maken. Veel fans trokken de beslissing van Ferrari in twijfel maar teambaas Binotto verdedigt de beslissing om Sainz alsnog te laten pitten.

Na een indrukwekkende inhaalrace was Carlos Sainz opgeklommen van de negentiende naar een plaats in de top vijf. Met nog twaalf ronden te gaan was Sainz aan het strijden met Sergio Perez en net op dat moment riep Ferrari Sainz binnen. Sainz bleef aanvankelijk buiten waarna Ferrari Sainz opnieuw de instructie gaf om de pits op te zoeken.

Sainz gehoorzaamde uiteindelijk, maakte een tweede pitstop, waarna hij terugviel maar opnieuw wist op te klimmen naar een vijfde plaats aan de finish. Sainz zelf wist niet goed of het de juiste beslissing was maar gaf zijn team wel het voordeel van de twijfel.

“Om op safe te spelen wisten we dat de vijfde plaats en een snelste ronde mooie punten waren,” aldus Sainz. “Op het moment zelf voelde het tijdens de race misschien anders aan. We zullen nooit weten wat het beste was.”

Ferrari-teambaas Mattia Binotto benadrukte na afloop echter dat een tweede pitstop maken, ook al waren er nog maar iets meer dan tien ronden te gaan, de juiste keuze was.

“Voor zover wat de keuze voor een tweede pitstop betreft was het de juiste,” aldus Binotto. “Carlos beschikte in de wagen niet over al de informatie, voor hem was het dan ook moeilijk om te oordelen. Maar zonder twijfel, we maakten de juiste keuze.”

Volgens Binotto werd de beslissing om een tweede pitstop te maken ingegeven door de bandenslijtage en de afweging of er een beter resultaat dan vijfde in zat.

“Eerst en vooral probeerden we de stint zo lang mogelijk te rekken zodat de banden zo lang mogelijk mee gingen, om ervoor te zorgen dat we niet erover zouden gaan,” aldus Binotto.

“Van zodra we over alle informatie beschikten, wat noodzakelijk was, beseften we dat de levensduur van de banden niet voldoende was om het einde van de race te halen. Zo simpel was het.”

“Buiten blijven had een risico geweest wat betreft de veiligheid en betrouwbaarheid. We moesten dan ook stoppen.”

“Verder was de snelheid van Carlos niet voldoende om een kloof van meer dan vijf seconden tegenover Perez en Russell uit te bouwen, wat noodzakelijk was voor de vijf seconden tijdstraf uit te wissen.”

“Het was dan ook de juiste beslissing om opnieuw te stoppen. Daarnaast kon Carlos daardoor ook de snelste ronde rijden en het daarbij horende extra wk-punt veroveren, erg belangrijk voor de rijder en het team.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print