Max Verstappen: “We kwamen tekort voor de pole, topsnelheid moet ons in de race helpen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Tijdens de laatste oefensessie reed Max Verstappen met voorsprong de snelste tijd maar tijdens de kwalificatie moest Max Verstappen Charles Leclerc voor zich dulden en genoegen nemen met de tweede plaats op de startgrid.

“We kwamen wat tekort, met name op het gebied van grip”, vertelde Verstappen volgens zijn officiële website na afloop. “De balans was niet top en de auto was daarom erg gevoelig. De ene run had ik wat onderstuur, de andere weer overstuur. In Q3 heb ik de voorvleugel tussen beide runs laten aanpassen, omdat ik aan de voorkant wat meer grip wilde hebben. Toen was er echter weer veel overstuur.”

“We zitten heel dicht tegen de limiet aan van de downforce die we met die vleugel hebben. Dat is natuurlijk top op het rechte stuk, maar in de laatste sector is dat wel een beetje een probleem. Deze auto’s zijn over een ronde sowieso wat minder voorspelbaar en dat maakt het lastiger, maar uiteindelijk is dat hetzelfde voor iedereen, dus daar moet je je aan aanpassen.”

Polesitter Charles Leclerc kreeg van teamgenoot Carlos Sainz een erg waardevolle slipstream. Gevraagd naar waarom Red Bull niet hetzelfde deed antwoordde Verstappen dat Sergio Perez zijn eigen kans mocht gaan.

“Dat had natuurlijk wel geholpen, maar van de andere kant probeert Checho zelf ook het beste eruit te halen omdat wij geen gridstraffen hebben. Bij Ferrari heeft Carlos er wel een, dus ik snap wel dat ze dat doen,” aldus Verstappen.

Wat de race betreft hoopt Verstappen dat de topsnelheid van de Red Bull F1-bolide hem tijdens de race zal helpen, al zal veel afhangen van de bandenslijtage tijdens de race.

“Het zal er een beetje aan liggen hoe de bandenslijtage is, maar die topsnelheid helpt wel,” aldus Verstappen. “In de kwalificatie kan je in de bochten enorm pushen, maar dat kan op deze baan, over een gehele raceafstand, natuurlijk niet. Daar verliezen we ook de meeste tijd, dus ik hoop dat dat in de race wat halveert. Uiteindelijk heb je dan nog altijd die topsnelheid waar je het verschil kan maken.”