McLaren over pitlane-incident met Sainz: “Smalle pitlane is een deel van de uitdaging in Zandvoort”

Ferrari
Ferrari

Voor Carlos Sainz was een monteur van McLaren de gebeten hond voor zijn tijdstraf van vijf seconden tijdens de GP van Nederland.

Volgens McLaren-teambaas Andreas Seidl is de smalle pitlane in Zandvoort een deel van de uitdaging van het circuit en Ferrari-rijder Carlos Sainz mocht dat aan den lijve ondervinden.

Carlos Sainz kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor een unsafe release na een pitstop waarbij hij Fernando Alonso hinderde. Volgens de Ferrari-rijder werd hij wel degelijk op tijd weer de baan opgestuurd door zijn team maar moest hij vertragen voor een monteur van McLaren.

 “Ik moest remmen omdat een McLaren-monteur me in de weg liep”, zei hij. “Je moet elke situatie analyseren.”

“Tegen de tijd dat ik door de monteurs werd vrijgegeven, zat Fernando echt ver achter. Het probleem is dat er toen die McLaren-man met een krik in mijn rijlijn liep en ik moest remmen waardoor ik de pit exit niet helemaal voor elkaar kreeg.”

“Maar is het mijn fout, is het de fout van mijn team? Nee. Het is een man met een krik bij McLaren die op mijn rijlijn liep en ik moest op de rem trappen.”

Sainz verdenkt Fernando Alonso er ook van dat hij een beetje overdreef. “Ik ben er vrij zeker van dat Fernando ook een beetje overdreef over het risico om mij te raken om te proberen mij een penalty aan te smeren,” zei hij. 

Bij de F2-races op Zandvoort werd een eenmalige regel geïntroduceerd die zei dat er niet mocht gepit worden tijdens de safety car in een poging om te vermijden dat er te veel auto’s tegelijkertijd in de pitlane zouden zijn.

In de Formule 1 was dat niet het geval en McLaren-teambaas Andreas Seidl vindt ook dat het ieders verantwoordelijkheid is om de pitstops veilig uit te voeren met de beperkingen die er zijn in Zandvoort.

“Het is een krappe pitstraat en dat brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee”, zei hij. “Maar tegelijkertijd denk ik dat waarschijnlijk alle teams er vandaag goed in zijn geslaagd.”

“Natuurlijk, laten we zeggen dat het een beetje onzekerheid in het spel brengt, deze krappe pitstraat, omdat je uiteindelijk pitstops zou kunnen hebben die absoluut een beetje langzamer zijn dan andere auto’s die bijvoorbeeld ook geluk hebben en een pitstop kunnen maken zonder dat er iemand in de buurt is. Maar het is een deel van de uitdaging, het is niet alleen op dit circuit zo.”