Mclaren was van plan Ferrari informatie te gebruiken in 2008

De technische rapporten van de FIA tonen aan dat Mclaren wel degelijk van plan was om de geheime Ferrari-informatie te gebruiken bij het ontwerp van haar nieuwe wagen.

Het rapport dat gisteren werd bekendgemaakt, zegt dat er bewijs is dat aantoont dat Mclaren bezig was met de productie van onderdelen op basis van de informatie van Ferrari. Wat deze onderdelen zijn wil de FIA niet bekend maken. Het rapport maakte volgende meldingen:

"Systeem X blijkt onderzocht en ontwikkelt te zijn door Mclaren op basis van vertrouwelijke Ferrari informatie. Mechanisme X dat Mclaren ontwikkelde sinds 3 mei 2007, toen het geïntroduceerd werd door Coughlan, was bedoeld om gebruikt te worden op de wagen voor 2008 en is gebaseerd op een geheim Ferrari concept."

Het onderzoek is gebaseerd op e-mails die tussen de medewerkers werden verstuurt. Hieruit blijkt ook dat verschillende leden op de hoogte waren van het feit dat er een spion bij Ferrari zat. Zo zou er op 13 april een e-mail discussie zijn geweest tussen verschillende ingenieurs over de wielbasis van Ferrari:

"Is de informatie over de wielbasis van Ferrari een exact cijfer? Hebben we deze informatie via foto’s of van onze mol?"

De andere medewerker antwoorde dat het cijfer tot op de milimeter juist was. Er zijn aanwijzigingen dat Mclaren voor 2008 ook een langere wielbasis wilde gebruiken.

Toen de zaak aan het licht kwam zou de opdracht gegeven zijn om meteen te stoppen met de ontwikkeling.

Naast de wielbasis zou ook informatie over het remsysteem en het gas dat Ferrari in haar banden pompt besproken zijn door verschillende medewerkers van Mclaren.

Mclaren heeft gisteren laten weten dat het spijt heeft van deze zaak en dat het niet verder zal werken aan de bewuste onderdelen. De FIA is nu van plan de zaak volledig af te sluiten, zonder controle van de wagen voor 2008.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print