Mercedes bekent schuld: “Hamilton alleen op de startgrid was een fout”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Het Mercedes F1 team heeft toegegeven dat het een foute keuze was om Lewis Hamilton bij de herstart na de formatieronde niet binnen te roepen en als enige de startgrid op te sturen. Technisch directeur Mike Elliot geeft toe dat het een strategisch foute keuze was maar haalt ook enkele ‘excuses’ aan.

“Achteraf bekeken maakten we de verkeerde keuze, maar je moet in het achterhoofd houden dat zo’n beslissingen zeer, zeer tricky zijn,” aldus Elliot.

“We twijfelden over welk band we de race zouden aanvatten, de intermediate bleek zeker de juiste keuze te zijn want het begon te regenen tijdens de ronde richting de startgrid.”

“We twijfelden ook over welke band we moesten monteren na de rode vlag en iedereen opteerde voor de intermediates. Tijdens die ronde richting de grid, ook al had iedereen voor intermediates gekozen, de anderen besloten om van gedacht te veranderen en dat hadden ook wij moeten doen.”

“De realiteit is echter dat het voor ons als team moeilijker is dan voor de andere teams. Als je de wagen aan de leiding bent dan kan je niet zien wat de anderen doen.”

“Je bent de leider in de race. Wanneer je meer verderop het treintje rijdt dan kan je zien wat de anderen doen en kan je reageren en van gedacht veranderen. Je kan nieuwe gebeurtenissen en inzichten in je voordeel doen keren.”

Volgens Elliot zou zich echter ook een probleem voorgedaan hebben indien Lewis Hamilton toch als eerste de pitlane was ingedoken want dan zou een treintje met wagens verhinderd hebben dat hij kon wegrijden.

“Het tweede probleem voor ons is dat we de eerste pitbox in de pitlane hebben,” legt Elliot uit.

“Als we toch de pitlane binnen hadden gereden om te pitten dan zouden al de andere wagens ons voorbij gereden zijn en zou het voor Lewis bijzonder moeilijk geweest zijn om terug weg te rijden en dat zou ons vertraagd hebben.”

“Het tweede probleem daarbij, of eigenlijk hetzelfde probleem, is dat als we geprobeerd zouden hebben om ons in de pitlane terug te forceren dat we dan mogelijk tegen een andere wagen zouden rijden. Dat hebben we daadwerkelijk bij enkele andere wagens en pitstops gezien.”