In 2009 is er een nieuw reglement van kracht en daardoor zijn er heel wat veranderingen. Veel rijders en fans beweren dat de wagens lelijk zijn, wat op zich één van de gevolgen is van de nieuwe reglementering. Ook wil de FIA het aantal motoren per seizoen gaan beperken, dit om de kosten te drukken.
De motoren moesten het vorig seizoen twee races uithouden, terwijl dit in 2009 gemiddeld drie races is, al is dat relatief. Een motor moet het immers geen drie races aan een stuk uithouden, daarover bestond tot op heden immers discussie.
Volgens artikel 28.4 van het nieuwe reglement mag elke rijder maar acht motoren gebruiken in 2009 maar er staat geen beperking op het aantal races per motor. Indien een rijder op een bepaald ogenblik een negende motor gebruikt, dan zal hij bestraft worden met tien plaatsen op de grid. Dit betekent dat men eigenlijk op bepaalde momenten kan gaan kiezen om de motor al na één of twee races te vervangen. Men zal dan niet gestraft worden indien het maximum aantal van acht motoren per seizoen niet is overschreden.
Een woordvoerder van de FIA heeft ondertussen al laten weten dat dit inderdaad de nieuwe werking zal zijn voor 2009. Volgens de woordvoerder geeft de FIA toestemming om acht motoren te gebruiken per seizoen en dat naar eigen keuze. Bij Ferrari wil men ondertussen wat meer duidelijkheid over de bestraffingen en speelt men dus liever op zeker.