Mysterieus ‘stuursysteem’ Mercedes F1-bolide zorgt voor commotie

Er was vandaag veel te doen rond een mysterieuze ‘stuurmodus’ die te zien was op de Mercedes W11. Het gonsde van de geruchten alvorens er vanuit Mercedes een eerder beperkte uitleg kwam.


In de F1-paddock viel bij velen de mond open van verbazing toen ze onboard-beelden van de Mercedes W11 te zien kregen. Daarop viel immers duidelijk te zien dat Lewis Hamilton zijn stuurtje naar zich toe trok en wegduwde, waardoor de positie van de banden aangepast werd.

De persconferentie ’s middags bij Mercedes werd druk bijgewoond en uiteraard werd er volop doorgevraagd naar wat er met het stuurtje werd gedaan.

Mercedes liet weten dat het systeem ‘DAS’ noemt, wat staat voor ‘Dual Axis Steering’ waarbij de rijder een soort ‘extra dimensie’ krijgt om de wagen te besturen. Op het rechte stuk worden de wielen iets rechter gezet, wat voor minder wrijving zou zorgen en de banden zouden daardoor ook koeler blijven.

Er is op dat vlak sprake van een zogenaamd ’toe-in’ en ’toe-out’ principe waarbij de banden meer naar binnen of buiten staan. Daarbij wil men op de rechte stukken liefst geen ’toe’ omdat er dan extra wrijving is bij het contact van de banden met het asfalt. In de bochten wil men echter ’toe-in’ om beter de bochten te kunnen insturen.

Wanneer het stuurtje naar voor wordt geduwd wordt de hoek van de banden aangepast, wat helpt bij het insturen van de bochten. Tegelijkertijd is er ook minder bandenslijtage.

Wordt het stuurtje in de normale positie gebracht voor de rechte stukken dan is er sprake van een ‘normale’ bandenstand en is er minder wrijving en luchtweerstand.

Bij Mercedes zien ze er de humor alvast van in wanneer ze alle commentaren en speculaties over hun ‘stuursysteem’ lezen …


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print