Nieuwe F1-motoren zullen in 2026 ongeveer 1100 pk hebben

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Als de nieuwe F1-regels in 2026 van kracht zullen zijn dan zullen de nieuwe power units om en bij de 1100 pk produceren.

Volgens Nicolas Tombazis, FIA Single Seater Director, zullen de nieuwe motoren voor 2026 ongeveer 100 pk sterker zijn dan die van de huidige generatie, die ongeveer 1000 pk sterk zijn. De power units die nu gebruikt worden werden geïntroduceerd in het jaar 2014 en de ontwikkeling ervan werd bevroren in het jaar 2022.

In 2026 mogen we ons verheugen op de nieuwste generatie motoren, waarvan de prestaties van de verbrandingsmotor minder sterk zullen zijn maar waarvan de elektrische component sterker zal zijn. Tombazis laat weten dat de resultaten van de nieuwe motoren iets beter zullen zijn dan de huidige: “Het zal ongeveer 100 pk meer zijn,” vertelde hij aan het officiële F1-kanaal.

Vorige week kwamen ook de eerste details naar buiten wat betreft de nieuwe regels voor het chassis. Die zijn volgens Tombazis nodig omdat de nieuwe power units niet goed zouden passen in de huidige auto’s.

“Hoezeer het maximale vermogen ook omhoog is gegaan, omdat veel daarvan elektrisch is, dat kan niet zo lang duren,” zei hij. “Daarom hebben we tegen het einde van de rechte stukken auto’s nodig met een lagere luchtweerstand, en dat is wat deze technische reglementen hebben gedaan.”

“De huidige generatie auto’s heeft een iets te hoge luchtweerstand en daarom zou de snelheid van de huidige auto’s aan het einde van de rechte stukken afnemen. We denken dat we dit probleem voor de nieuwe auto’s hebben opgelost.”

Volgens sommige teams zullen de nieuwe auto’s trager zijn dan de huidige exemplaren, een bepaalde teambaas opperde zelfs dat ze niet veel sneller zouden zijn dan de F2-bolides. Maar volgens Tombazis zal het niet zo’n vaart lopen.

“De auto die we vandaag op onze simulaties hebben is iets langzamer, maar niet veel,” legde hij uit. “Misschien een paar seconden of zoiets.

“Maar we blijven veel in gesprek met de teams en we zullen ook verschillende maatregelen bespreken die de prestaties misschien iets zullen verbeteren.

“Dus ik verwacht niet dat het een enorm groot verschil zal zijn, ik denk wel dat het in de buurt komt. Sommige circuits een beetje sneller, sommige circuits een beetje langzamer, maar in de buurt.”

Er is ruimte om de auto’s sneller te maken maar er komt meer bij kijken dan alleen maar snelheid op het rechte stuk, aldus Tombazis.

“Het is duidelijk dat Formule 1 het summum van de sport moet zijn. Het is niet zo moeilijk om een auto te maken die sneller is, als je dat wilt. We hebben veel regels die de snelheid van een auto beperken.”

“We kunnen binnen twee dagen regels schrijven die de auto’s 20 seconden per ronde sneller maken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus het gaat niet om de snelheid, de rondetijd is niet echt het belangrijkste.”

“We willen dat de auto’s een uitdaging vormen om mee te rijden, dat ze een test zijn voor de beste rijders ter wereld. Maar het is niet zo moeilijk om een auto te maken die sneller is als je niet beperkt wordt door regels.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print