Ook rijders worden extra beschermd tegen KERS

Vanaf dit seizoen is het de teams toegelaten om gebruik te maken van een Kintetic Enegery Recovery System (KERS). Dit systeem zorgt er voor dat energie die normaal gezien verloren zou gaan tijdens het remmen, wordt opgevangen en later kan worden herbruikt bij het accelereren.

Het systeem werd de voorbije maanden uitvoerig getest en meteen werd ook duidelijk dat er heel wat gevaren aan verbonden waren. Zo kreeg een medewerker van BMW Sauber een elektrische schok nadat hij een wagen met KERS aanraakte.

De voorbije maanden kwam de FIA dan ook met enkele veiligheidsvoorschriften. Zo zullen de wagen moeten uitgerust zijn met een waarschuwingssysteem voor de stewards naast het circuit. Dat moet dan aangeven of het KERS systeem al dan niet is uitgeschakeld. Tijdens de voorbije testen droegen de meeste mecaniciens ook beschermende handschoenen.

Een andere risicocategorie zijn natuurlijk de rijders. Die zouden de voorbije weken aangeleerd gekregen hebben hoe ze het best een wagen met KERS kunnen verlaten in geval van een technisch probleem of een crash. Daarnaast zouden ook de kledingmakers voor speciale pakken en schoenen hebben gezorgd die er voor moeten zorgen dat de rijders veilig kunnen uitstappen.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print