De Italiaanse bandenfabrikant Pirelli krijgt een nieuwe overeenkomst om ook in de toekomst banden te leveren aan de F1 maar het wordt waarschijnlijk wel de laatste, zo bericht ‘BBC Sport.’
Sinds 2011 wordt er in de F1 op het Italiaanse rubber van Pirelli geracet maar voor het nieuwe contract mochten ze rekenen op serieuze tegenstand van Bridgestone. Het Japanse bandenmerk werd voorgedragen door de FIA maar naar verluidt zou Stefano Domenicali als CEO van de Formule 1 toch verkiezen om met Pirelli verder te gaan.
Het nieuwe contract zou lopen van 2025 tot 2027 met een optie voor een extra jaar. Vanuit bepaalde hoeken zou Domenicali onder druk gezet zijn om te kiezen voor Bridgestone, dat een goede reputatie heeft, en ook op financieel vlak waren er geen verschillen tussen beide aanbiedingen.
Maar Domenicali wil op veilig spelen en verdergaan met Pirelli. Bridgestone is nochtans geen onbekende in de Formule 1 want tussen 1998 en 2010 waren ze al aanwezig in de sport en werkten ze samen met Ferrari en Michael Schumacher tijdens zijn glorieperiode bij de Italiaanse renstal.
De Formule 1 is sindsdien natuurlijk helemaal anders geworden. Bridgestone heeft geen ervaring met de nieuwe bolides en er werd dan ook gevreesd dat het voor de Japanners te kort dag zou zijn om op een jaar tijd geschikt materiaal te ontwikkelen.
Volgens welingelichte bronnen bij de BBC zou deze deal met Pirelli wel de laatste zijn met de Italianen. Domenicali zou aan het onderhandelen zijn met Bridgestone om het stokje vanaf 2028 over te nemen maar de gesprekken bevinden zich in een vroeg stadium.