Pirelli reageert: “Kritiek op de regenbanden is terecht”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Pirelli-baas Mario Isola is het eens met de kritiek van George Russell dat de ‘full wet’ regenbanden nutteloos zijn.

Het was afgelopen weekend weer een traditionele GP van België in Spa-Francorchamps met wisselende weersomstandigheden. Op vrijdag viel de vrije training letterlijk in het water en op zaterdag werd de sprintrace uitgesteld door hevige regenbuien met als resultaat dat we de F1-bolides konden bewonderen op de blauwe regenbanden van Pirelli.

Bij de start van de sprintrace achter de safety car reed iedereen met het blauwe rubber van Pirelli maar van zodra die laatste de pits opzocht kon iedereen niet snel genoeg de regenbanden inruilen voor de intermediates. Dit leverde de full wet dan ook de bijnaam ‘safety car-band’ op.

De baas van Pirelli, Mario Isola, is het eens met de kritiek van de rijders maar hij wil wel kwijt dat het geen zwart-wit-verhaal is.  

“We moeten het probleem in twee verdelen,” aldus Isola tegenover de verzamelde media. “Het ene deel gaat over de zichtbaarheid en het andere deel over de prestaties van de regenbanden.”

“Toen we deze regenband hebben getest zonder bandenwarmers hebben we in Fiorano en Paul Ricard gezien dat ze vijf a zes seconden sneller zijn dan de oude regenbanden en een warm up was geen struikelblok.”

“Daarom heb ik de vraag gesteld om de regenbanden te vervangen en alle teams hebben daarmee ingestemd want ze hadden de resultaten van de testen gezien.”

“Ze waren het er mee eens dat het een goede stap zou zijn om de nieuwe regenbanden te introduceren, maar misschien zijn de prestaties niet genoeg om een ideale overgang te maken met de intermediates.”

“Zijn de full wets nu enkel safety car-banden? We hebben al veel discussies gehad over de zichtbaarheid, want dat is een probleem, en de FIA en de teams werken aan een paar instrumenten die de zichtbaarheid kunnen verbeteren door de spray te verminderen. Die komt niet alleen van de banden maar ook van de diffuser”

“Maar als de full wet alleen gebruikt wordt achter de safety car, dan ben ik het eens met de rijders dat het een nutteloze band is.”

“We moeten beslissen welke soort richting we uit willen in de toekomst om een product te ontwikkelen dat nodig is voor de F1.”