Pizonnia out, Wilson in

Na een matig tot slechte seizoensstart wordt Pizzonia vervangen door Justin Wilson. Jungle boy was althans aangekondigd als één van de talenten, die het potentieel had om ooit wereldkampioen te worden. Vorig jaar leverde hij nog veelbelovend testwerk af, met scherpe tijden en een goede technische feedback. Dit jaar daarentegen bakte hij er niet veel van. Nog maar eens het bewijs dat autosport psychologisch enorm zwaar is. In een jaar zonder druk waar hij enkel op de achtergrond moest testen presteerde hij zeer goed. Eens in the picture, met alle druk op de schouders bleek niets meer te lukken. Een slechte seizoensstart, kritiek van hier en daar, veroorzaakten een sneeuwbaleffect waar Pizzo niet was tegen opgewassen.

Wilson, voor de rest van het seizoen geïntegreerd bij Jaguar, krijgt nu de kans van zijn leven om zich te bewijzen. Wilson debuteerde indrukwekkend, maar heeft toch niet kunnen uitvoeren wat van hem werd verwacht. Een prachtige 7 de tijd in de eerste kwalificatie. Maar toen het erop aankwam, kwalificatie 2, maakte hij enkele foutjes. No harm done yet, zijn missie was namelijk het behalen van punten om Jaguar in het WK te helpen: “Justin stay out of trouble and try to get some points”. Met een aanrijding in de eerste bocht heeft hij deze missie niet kunnen volbrengen. Een aanrijding waar hij weinig aan kon doen, maar toch, de druk zal volgende race weer wat groter zijn.

Door deze verschuiving kwam er uiteraard een plaats vrij bij Minardi. New boy Kiesa, vrij onbekend had niets te verliezen. Hij ging dan ook vrij goed om met de druk en presteerde niet slecht. Niet slecht, want dat 1 tiende trager dan Jos in de kwalificatie valt te relativeren. Kiesa reed op zeer zachte banden, die het in de race maar enkele ronden volhielden, terwijl Jos op de “echte” racebanden kwalificeerde. Het verschil in de race was dan ook ongeveer 2 seconden. Desondanks heeft Kiesa de race uitgereden, wat zeker niet slecht is voor een debutant.

Toch even een woordje over Jos. Als je ziet dat Wilson met een Jaguar de 7 de tijd kan draaien. Bij Minardi was Jos vaak sneller dan Wilson. Met alle ervaring die “the boss” heeft zou hij bij een degelijk team toch mooi kunnen presteren. Wilson beklemtoonde nog eens hoe groot het verschil is tussen een Minardi en een Jaguar, laat staan een Ferrari of een Williams

Wat mijzelf betreft heb ik weer een “schitterende” 24 uren van Spa gehad. Na een half uur stond mijn teammaat Mike Hezemans in de muur. Een voorval waar hij niets aan kon doen want de ophanging links vooraan had het begeven. We lagen toen in 3de positie. Deze wedstrijd had ons seizoen moeten redden. We hadden alles tot in de details voorbereidt. Dit resulteerde in een 3de tijd tijdens de kwalificatie op donderdag, achter de 2 ongenaakbare 550 Maranello’s. Ik draaide 2.17.0 met een Viper, toen ik de tijd op mijn dashboard in de wagen zag kon ik het eerst niet geloven. Het was namelijk een rondje waarin ik nog wat verkeer had, dus het kon nog beter. Om even een referentie te geven: vorige Belcar-race had ik voldoende aan een 2.21.3 om de pole te pakken, meer dan 4 seconden trager. De vrijdagkwalificatie hebben wij niet gereden om de race optimaal te kunnen voorbereiden. Hierdoor moesten we 4de starten, maar die mooie uitgangspositie hebben we niet kunnen omzetten.

Het seizoen verloopt dus niet echt naar wens, maar na regen komt zonneschijn. We staan nog steeds eerste in het Belcar kampioenschap. Mijn volgende race is de 24 uren van Zolder. Een race die ik al 2 keer gewonnen heb en wie weet dit jaar een derde keer …

Sportieve groeten,

Anthony Kumpen
Anthony Kumpen geeft zijn mening over het ontslag van Antonio Pizzonia.
a:0:{}
Na een matig tot slechte seizoensstart wordt Pizzonia vervangen door Justin Wilson. Jungle boy was althans aangekondigd als één van de talenten, die het potentieel had om ooit wereldkampioen te worden. Vorig jaar leverde hij nog veelbelovend testwerk af, met scherpe tijden en een goede technische feedback. Dit jaar daarentegen bakte hij er niet veel van. Nog maar eens het bewijs dat autosport psychologisch enorm zwaar is. In een jaar zonder druk waar hij enkel op de achtergrond moest testen presteerde hij zeer goed. Eens in the picture, met alle druk op de schouders bleek niets meer te lukken. Een slechte seizoensstart, kritiek van hier en daar, veroorzaakten een sneeuwbaleffect waar Pizzo niet was tegen opgewassen.

Wilson, voor de rest van het seizoen geïntegreerd bij Jaguar, krijgt nu de kans van zijn leven om zich te bewijzen. Wilson debuteerde indrukwekkend, maar heeft toch niet kunnen uitvoeren wat van hem werd verwacht. Een prachtige 7 de tijd in de eerste kwalificatie. Maar toen het erop aankwam, kwalificatie 2, maakte hij enkele foutjes. No harm done yet, zijn missie was namelijk het behalen van punten om Jaguar in het WK te helpen: “Justin stay out of trouble and try to get some points”. Met een aanrijding in de eerste bocht heeft hij deze missie niet kunnen volbrengen. Een aanrijding waar hij weinig aan kon doen, maar toch, de druk zal volgende race weer wat groter zijn.

Door deze verschuiving kwam er uiteraard een plaats vrij bij Minardi. New boy Kiesa, vrij onbekend had niets te verliezen. Hij ging dan ook vrij goed om met de druk en presteerde niet slecht. Niet slecht, want dat 1 tiende trager dan Jos in de kwalificatie valt te relativeren. Kiesa reed op zeer zachte banden, die het in de race maar enkele ronden volhielden, terwijl Jos op de “echte” racebanden kwalificeerde. Het verschil in de race was dan ook ongeveer 2 seconden. Desondanks heeft Kiesa de race uitgereden, wat zeker niet slecht is voor een debutant.

Toch even een woordje over Jos. Als je ziet dat Wilson met een Jaguar de 7 de tijd kan draaien. Bij Minardi was Jos vaak sneller dan Wilson. Met alle ervaring die “the boss” heeft zou hij bij een degelijk team toch mooi kunnen presteren. Wilson beklemtoonde nog eens hoe groot het verschil is tussen een Minardi en een Jaguar, laat staan een Ferrari of een Williams

Wat mijzelf betreft heb ik weer een “schitterende” 24 uren van Spa gehad. Na een half uur stond mijn teammaat Mike Hezemans in de muur. Een voorval waar hij niets aan kon doen want de ophanging links vooraan had het begeven. We lagen toen in 3de positie. Deze wedstrijd had ons seizoen moeten redden. We hadden alles tot in de details voorbereidt. Dit resulteerde in een 3de tijd tijdens de kwalificatie op donderdag, achter de 2 ongenaakbare 550 Maranello’s. Ik draaide 2.17.0 met een Viper, toen ik de tijd op mijn dashboard in de wagen zag kon ik het eerst niet geloven. Het was namelijk een rondje waarin ik nog wat verkeer had, dus het kon nog beter. Om even een referentie te geven: vorige Belcar-race had ik voldoende aan een 2.21.3 om de pole te pakken, meer dan 4 seconden trager. De vrijdagkwalificatie hebben wij niet gereden om de race optimaal te kunnen voorbereiden. Hierdoor moesten we 4de starten, maar die mooie uitgangspositie hebben we niet kunnen omzetten.

Het seizoen verloopt dus niet echt naar wens, maar na regen komt zonneschijn. We staan nog steeds eerste in het Belcar kampioenschap. Mijn volgende race is de 24 uren van Zolder. Een race die ik al 2 keer gewonnen heb en wie weet dit jaar een derde keer …

Sportieve groeten,

Anthony Kumpen