Er gaan steeds meer stemmen op om bij eventuele incidenten in de laatste ronden van een race geen safety car meer op de baan te sturen maar de rode vlag boven te halen. Vervolgens zou er dan een herstart kunnen plaatsvinden, maar ook daarin schuilt er volgens Alan Permane van het Alpine F1 team een gevaar.
“Het klinkt geweldig. Je lijkt een sprintrace van zes ronden te krijgen, iedereen met verse banden en daar gaan we,” aldus Permane. “Er zullen enkele onvoorziene gevolgen zijn maar het is in het verleden nog gebeurd, zoals in Bakoe vorig jaar. Ik vermoed dat je zoiets in de regels kan opnemen, het klinkt niet al te gek.”
Volgens Permane kunnen er aan een dergelijke regel onvoorziene gevolgen zitten en een aspect dat we misschien niet graag hebben maar de Formule 1 moet volgens hem absoluut vermijden dat races achter de safety car eindigen.
“We zijn hier om een show op te voeren en dat was duidelijk niet aanvaardbaar. Dit was absoluut geen ideale finish. Niemand wil de race achter de safety car eindigen. Dat is miserabel, het is echt miserabel voor de fans.”
De procedures werden reeds aangepast om de safety car sneller van de baan te kunnen halen maar Permane is ook van mening dat we na de race in Monza niet te snel moeten plooien en alles overhoop gooien.
“Misschien moeten we niet plooien en zeggen dat we iedere keer een rode vlag bovenhalen wanneer er tijdens de laatste 59 kilometer iets gebeurd,” aldus Permane. “Misschien moeten we gewoonweg die safety car-procedures nog strikter voor elkaar krijgen.”
“We hebben eraan gewerkt om ze sneller te doen werken. Het probleem met safety cars tijdens de race is dat je de wagens hebt die op een ronde staan en daarover hebben we al eindeloze discussies gehad om die situatie te verbeteren. Wanneer je die procedure aanpast zijn er waarschijnlijk ook heel wat onvoorziene gevolgen.”