Rood van schaamte?

Het moet vorige woensdag geweest zijn. Twee vrouwelijke getuigen van Jehovah aan mijn deur. Ik onmiddellijk “Nee, dank u”. Zij: “Gelooft u niet meer, meneer?” Ik vrijwel automatisch: “Nee ! Of toch…een beetje.”

In de heropstanding van Ferrari bijvoorbeeld. De slechtste start van het seizoen in jaren en alle niet-Ferrari-fans in hun nopjes. Ik kan hen geen ongelijk geven, want zeg nu zelf, we hebben weer een kampioenschap. Voorlopig toch. ’t Was trouwens ook te merken aan de kijkcijfers voor Maleisië. Die waren goed voor een vroege zondagmorgen. ’t Was duidelijk dat de sportliefhebber wel eens wilde zien of ‘die rooie’ zouden kunnen terugslaan. Het antwoord kwam er snel: neen dus ! Hoe het zo ver is kunnen komen, leest u in het opiniestuk van Joachim Van Wing. Gedetailleerd en de nagel op de kop. Beter zou ik het niet kunnen verwoorden.

Ferrari MOEST de beslissing nemen om de nieuwe wagen vroeger dan gepland aan de start te brengen. Graag verwijs ik altijd naar twee seizoenen geleden. Ook toen begon Ferrari aan het seizoen met een aangepaste versie van de wagen van het jaar voordien. Ook toen begon het seizoen vrij slecht, maar vanaf Imola stonden ze er weer…met de nieuwe wagen.

Kunnen we dan zeggen: “Vanaf Bahrein zal Ferrari de concurrentie weer op een hoopje rijden?” Absoluut niet ! Er is eerst en vooral het verschil met twee jaar geleden: toen moest die ‘ouwe’ wagen niet worden aangepast aan nieuwe reglementen. Nu wel. En daar heeft Ferrari zich dus ferm misrekend. Wellicht hadden ze gedacht om in de eerste races de schade te beperken om dan vanaf Spanje rake klappen uit te delen. Ferrari-fans zullen ’t wellicht niet graag horen, maar dat getuigt toch een beetje van arrogantie, niet? “Alles zal wel los lopen”, moeten ze hebben gedacht. “Wij zijn Ferrari…the untouchables.” Vraag is nu hoe goed die F2005 intussen is ‘gerodeerd’. Een voorziene procedure versnellen houdt soms risicio’s in. Misschien hebben ze wel iets over het hoofd gezien en hoe zit het met de Bridgestone-banden? Zijn die al voldoende getest met de nieuwe wagen. Ik denk dat er voorlopig meer vragen zijn dan antwoorden. En Schumacher en Barrichello mogen dan wel voorbeeldig persberichten de wereld insturen waarin ze de F2005 bewieroken, anderhalve seconde per ronde sneller lijkt mij nog niet voldoende. En in Bahrein wordt het weer ontzettend warm aan de grond. Die Bridgestone-banden hé ! Het zou me sterk verwonderen mochten ze in amper twee weken tijd de oplossing hebben gevonden.

Maar Ferrari blijft natuurlijk Ferrari ! Ferrari schrijf je nooit af. Daarom hoop ik dat ze snel weer in de buurt komen van de grootste concurrenten. ‘In de buurt’ hé, niet ‘erop en erover’. Dan krijgen we weer een kampioenschap dat tot aan de laatste finish duurt. Amen !

Stefaan Lammens
F1-commentator VRT TV Sport
Het moet vorige woensdag geweest zijn. Twee vrouwelijke getuigen van Jehovah aan mijn deur. Ik onmiddellijk “Nee, dank u”. Zij: “Gelooft u niet meer, meneer?” Ik vrijwel automatisch: “Nee ! Of toch…een beetje.”
a:0:{}
In de heropstanding van Ferrari bijvoorbeeld. De slechtste start van het seizoen in jaren en alle niet-Ferrari-fans in hun nopjes. Ik kan hen geen ongelijk geven, want zeg nu zelf, we hebben weer een kampioenschap. Voorlopig toch. ’t Was trouwens ook te merken aan de kijkcijfers voor Maleisië. Die waren goed voor een vroege zondagmorgen. ’t Was duidelijk dat de sportliefhebber wel eens wilde zien of ‘die rooie’ zouden kunnen terugslaan. Het antwoord kwam er snel: neen dus ! Hoe het zo ver is kunnen komen, leest u in het opiniestuk van Joachim Van Wing. Gedetailleerd en de nagel op de kop. Beter zou ik het niet kunnen verwoorden.

Ferrari MOEST de beslissing nemen om de nieuwe wagen vroeger dan gepland aan de start te brengen. Graag verwijs ik altijd naar twee seizoenen geleden. Ook toen begon Ferrari aan het seizoen met een aangepaste versie van de wagen van het jaar voordien. Ook toen begon het seizoen vrij slecht, maar vanaf Imola stonden ze er weer…met de nieuwe wagen.

Kunnen we dan zeggen: “Vanaf Bahrein zal Ferrari de concurrentie weer op een hoopje rijden?” Absoluut niet ! Er is eerst en vooral het verschil met twee jaar geleden: toen moest die ‘ouwe’ wagen niet worden aangepast aan nieuwe reglementen. Nu wel. En daar heeft Ferrari zich dus ferm misrekend. Wellicht hadden ze gedacht om in de eerste races de schade te beperken om dan vanaf Spanje rake klappen uit te delen. Ferrari-fans zullen ’t wellicht niet graag horen, maar dat getuigt toch een beetje van arrogantie, niet? “Alles zal wel los lopen”, moeten ze hebben gedacht. “Wij zijn Ferrari…the untouchables.” Vraag is nu hoe goed die F2005 intussen is ‘gerodeerd’. Een voorziene procedure versnellen houdt soms risicio’s in. Misschien hebben ze wel iets over het hoofd gezien en hoe zit het met de Bridgestone-banden? Zijn die al voldoende getest met de nieuwe wagen. Ik denk dat er voorlopig meer vragen zijn dan antwoorden. En Schumacher en Barrichello mogen dan wel voorbeeldig persberichten de wereld insturen waarin ze de F2005 bewieroken, anderhalve seconde per ronde sneller lijkt mij nog niet voldoende. En in Bahrein wordt het weer ontzettend warm aan de grond. Die Bridgestone-banden hé ! Het zou me sterk verwonderen mochten ze in amper twee weken tijd de oplossing hebben gevonden.

Maar Ferrari blijft natuurlijk Ferrari ! Ferrari schrijf je nooit af. Daarom hoop ik dat ze snel weer in de buurt komen van de grootste concurrenten. ‘In de buurt’ hé, niet ‘erop en erover’. Dan krijgen we weer een kampioenschap dat tot aan de laatste finish duurt. Amen !

Stefaan Lammens
F1-commentator VRT TV Sport