Het rommelt opnieuw bij Ferrari: Charles Leclerc over Carlos Sainz: “Afspraken zijn niet nagekomen”

Ferrari
Ferrari

Tijdens de kwalificatie voor de GP van Groot-Brittannië zagen we enkele vreemde ‘manoeuvres’ tussen Carlos Sainz en Charles Leclerc. Ook hoorden we enkele vreemde boodschappen over de boordradio, uitingen van frustraties bij zowel Leclerc als Sainz. Het rommelde duidelijk opnieuw bij Ferrari.

Het begon al meteen tijdens Q1. Na de rode vlag-situatie stond Carlos Sainz voor Charles Leclerc aan te schuiven voor de herstart, wat volgens Leclerc niet volgens de gemaakte afspraken was. Sainz liet nog in de pitlane Leclerc opnieuw passeren, al was hij van mening dat hij gezien zijn op dat moment vierde tijd, terwijl Leclerc de derde tijd achter zijn naam had, meer kans maakte om uitgeschakeld te worden. Iedereen zou immers zijn rondetijd gaan verbeteren.

“In de pitlane hadden we zoiets verwacht want we proberen altijd om de wagens op ongeveer hetzelfde moment de baan op te sturen, dat is makkelijker om te managen,” aldus Leclerc. “Tijdens de ene race mag ik kiezen of ik als eerste of als tweede de baan op ga, de andere race krijgt Carlos die keuze.”

Ik mocht kiezen en ik besloot om als eerste de baan op te gaan. Uiteindelijk zou het erg nipt worden wat de timing betreft en we wisten dat het zeer moeilijk zou worden om al dan niet op tijd over start-finish te rijden.”

Ferrari besloot om Carlos Sainz de instructie te geven Charles Leclerc te laten passeren, iets dat Sainz ook deed maar de Spanjaard vreesde dat de bandentemperatuur te fel naar beneden zou gaan waardoor hij niet snel genoeg zou zijn om te kunnen doorstoten naar Q2.

“Het is een beetje oneerlijk wat jullie me vragen om te doen,” deed Sainz zijn beklag tegenover de pitmuur van Ferrari. “Ik moet mijn bandentemperatuur opofferen. Maar wat dan ook. Ik heb P4 en hij is P3, ik loop meer risico om uitgeschakeld te worden.”

Daarop besloot Sainz om op de baan Leclerc opnieuw in te halen want hij vond het oneerlijk dat hij Leclerc opnieuw voorbij moest laten en vreesde uitgeschakeld te worden.

“We waren aan het wachten in de laatste bocht en op een bepaald moment moest ik mijn rondje voor elkaar krijgen, al had Charles de prioriteit om zijn keuze te maken dit weekend. Ik moest echter nog een rondje kunnen rijden, ik had het anders niet kunnen doen.”

Volgens Sainz was het niet gepland dat hij Leclerc wou passeren, de oorzaak lag bij de andere wagens die plots hen begonnen in te halen, waardoor er al geruime tijd geen sprake meer is van een ‘gentleman’s agreement’ waarbij er aan het einde van een rondje geen andere wagens ingehaald worden die hun snelle ronde proberen voor te bereiden.

“Het probleem is dat de rijders achter ons begonnen in te halen. Dat betekende dat als we telkens een kloof van zo’n vier seconden tussen al de wagens zouden laten, dat ik dan geen rondje meer zou kunnen aanvatten want een gentlemen’s agreement bestaat niet meer, dat is volledig vergeten.”

Leclerc werd ingehaald door Carlos Sainz en uitte zijn frustratie over de boordradio: “Mooi Carlos, mooi ingehaald in de laatste bocht,” al gaf Leclerc nadien wel toe dat het over de boordradio veel erger klonk dan dat het bedoeld was.

“Met de adrenaline in de wagen weet je op die moment niet of je het gaat halen om nog aan een laatste snelle ronde te beginnen. De radioboodschap was misschien iets agressiever dan dat het zou moeten geweest zijn.”

“Het is niet ideaal. We zullen het erover hebben maar het had geen invloed, we moeten er niet iets enorm groots van maken.”