Verwarring over plotse bandenregel FIA

Na de eerste rondjes achter de safety-car bij de start van de race, keerden beide Ferrari’s terug naar de pits om van banden te wisselen. Ferrari moest van de wedstrijdcommissarissen beide rijders laten binnenkomen omdat ze op intermediates stonden. Daardoor werden beide rijders ver teruggeslagen in het pak, van de derde en vierde plaats, naar helemaal achteraan het rijdersveld.

Blijkbaar was er een regel ingesteld dat alle piloten op de hevige regenband moesten starten en Ferrari voor aanvang van de race besloten om op de intermediate te starten. Na de race, verklaarde Räikkönen reeds in de persconferentie dat dit volgens hem niet duidelijk was gecommuniceerd.

"Na de race vernam ik dat de FIA de regel had uitgevaardigd dat alle teams of de regenband moesten starten voor hevige regen, maar de FIA en de wedstrijdleiding vergaten dit aan ons te melden. Daardoor moesten we achter de safety-car binnenkomen," aldus Räikkönen.

Ook bij andere teams heerst er verwarring over de wijze waarop de regel werd ingesteld. Zo ook bij Renault en Patt Symonds.

"Het is erg verrassend. Zeker als je weet dat je met het tijdschema van de GP van Japan in het ahcterhoofd, de benzinehoeveelheid van de wagen niet mag aanpassen na twaalf uur, en de regel werd pas uitgevaardigd om kwart na twaalf," aldus Patt Symonds tegenover de zender ITV.

Bestel de nieuwe F1-game F1 2021 via deze link en steun F1journaal.be

Steun F1journaal.be en koop via onderstaande banner Sale / Solden juli 2021Sale / Solden juli 2021

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print