Vettel op pole: “Who needs ride height control?”

Sebastian Vettel en Red Bull veroverden de pole voor de GP van China. Tijdens de boordradio na afloop van de kwalificatie bleek duidelijk dat men bij Red Bull revanche wou nemen voor de geruchten van de voorbije weken.
“De wagen voelde niet goed aan in de voormiddag en daarom heb ik wat afstellingen van Mark overgenomen. Vooral in de eerste sector had ik problemen, maar in de kwalificatie was ik daar het snelst. Ik koos ook andere lijnen die ik nog kende van vorig jaar en zo kon ik toch twee geweldige ronden rijden. De laatste was wel duidelijk de snelste.”

“Het is onze vierde pole en dat wil toch zeggen dat onze Red Bull op elk soort circuit snel is. Ik ben heel blij met deze pole zeker omdat het morgen gaat regenen. We weten wel niet wanneer maar ik ben er zeker van dat er iets naar beneden zal komen.”

Er gingen geruchten de ronde dat Red Bull tussen de kwalificatie en de race de rijhoogte van hara wagen kon bijstellen. De FIA herhaalde onlangs dan ook nog eens dat elk systeem dat de rijhoogte (actief) kan beïnvloeden verboden is.

Over het algemeen geld hoe lager de wagen tegen de grond hangt, hoe meer downforce en hoe meer grip. Het is dus essentieel om bij de kwalificatie een lage wagen te hebben, maar er mag daarna niets meer aan de wagen veranderd worden. Als men de wagen nadien dan vult met de brandstof voor de race, dan zakt de wagen lager en zou hij met de bodemplaat over de grond schuren.

Daarom zou het handig zijn om tussen de kwalificatie en de race de rijhoogte iets groter te maken. Om nog maar eens te benadrukken dat Red Bull dat niet nodig heeft riep teambaas Christian Horner na afloop nog “Who needs ride height control?” over de boordradio.

Door Stef Mertens
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}